EduallBlog – platforma pro podporu a vzdělávání pedagogů, asistentů pedagoga a rodičů, zaměřená na inkluzi a speciální potřeby dětí.

Připojte se k naší Facebookové skupině!
Máte otázky nebo chcete diskutovat o tématech z článků na Eduallblogu? Připojte se k naší skupině Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče na Facebooku, kde můžete klást otázky, sdílet zkušenosti a zapojit se do diskusí o tématech, které vás zajímají.

Těšíme se na vaše příspěvky!

Obrázek k článku "Moderní přístupy v předškolním vzdělávání: Praktické strategie pro učitele MŠ podle RVP PV" od Ondřeje Koželuha zobrazuje učitele MŠ při interaktivní výuce s dětmi, které pracují s didaktickými pomůckami.

Moderní přístupy v předškolním vzdělávání: Praktické strategie pro učitele MŠ podle RVP PV

Předškolní vzdělávání prochází v posledních letech zásadní proměnou. S revizí RVP PV se mění nejen přístupy k práci s dětmi, ale také samotná role učitele v mateřské škole. Jak tyto změny ovlivňují každodenní praxi pedagogů? A jaké strategie mohou učitelé využít, aby se na tyto výzvy připravili? V tomto článku se podíváme na klíčové principy moderního vzdělávání podle RVP PV, které vám pomohou lépe...

Ilustrace znázorňující hyperkoncentraci u lidí s ADHD, symbolizovaná proudem světla zaměřeným na detail uprostřed barevného chaosu.

Průvodce zvládáním ZÓNY = hyperkoncentrace u ADHD

Na světě je 90 % lidí označovaných jako „neurotypické“. To však neznamená, že jsou „normální“ nebo lepší, pouze jejich neurologie je společností akceptována a schválena.Trenéři, lékaři, odborníci, učitelé a rodiče by měli přestat s pokusy měnit jedince s ADHD na neurotypické osobnosti*. Prioritou by mělo být poskytování včasné podpory, aby se předešlo frustraci a demoralizaci, které mohou vzniknout v důsledku boje v neurotypickém...

Ilustrace s interaktivními vzdělávacími materiály přizpůsobenými dětem s poruchou autistického spektra – znázornění pracovních listů a pomůcek.

Dítě s PAS v základní škole – Tvorba materiálů a učebních pomůcek pro dítě s PAS

Jak se dítěti s PAS bude ve škole při osvojování nových dovedností a znalostí dařit, ovlivňují různé faktory jako např. prostředí, přístup pedagogů, vrstevnické vztahy, momentální rozpoložení a zdravotní stav dítěte a mnoho dalších. Jedním z nich jsou také využívané učební pomůcky, pracovní listy a další materiály, které dítěti učivo pomáhají přibližovat, osvojovat, procvičovat i ho motivovat k učení. Vždy se mi osvědčilo...

Dítě s jemným úsměvem na rozkvetlé louce, obklopené pastelovými květinami, v akvarelovém stylu. Eduall obrázek

Dechová cvičení jako klíč pro zlepšení koncentrace u dětí s ADHD a SPU

Děti s poruchami pozornosti, jako je ADHD, a se specifickými poruchami učení (dále jen SPU), čelí řadě výzev nejen ve škole, ale i v běžném životě. Často bojují se soustředěním, impulzivitou a náročnými emocemi. Relaxační techniky mohou být účinným nástrojem, jak dětem s ADHD a SPU pomoci zvládnout každodenní stres a zlepšit jejich schopnost soustředění. Proč učit děti pracovat s dechem? Dýchání je...

Akvarel znázorňující strukturovanou a organizovanou učebnu, vybavenou stoly, židlemi a vzdělávacími pomůckami, ideální pro efektivní výuku.

Strukturované učení: Klíč k úspěšnému vzdělávání dětí, zejména se speciálními potřebami

Vytváření strukturovaného učebního prostředí ve škole i doma Strukturované učební prostředí je základním kamenem úspěšného vzdělávání a rozvoje dětí, zejména těch se speciálními vzdělávacími potřebami. Dobře navržená struktura podporuje soustředění, samostatnost a pocit jistoty u všech žáků. Metoda strukturovaného učení má své kořeny v práci s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS) a byla vyvinuta v rámci programu TEACCH (Treatment and Education of Autistic...

Zábavné servírování jídla pro děti – rýže ve tvaru sovičky s rajčaty a okurkami na talíři.

Jak na problémy s jídlem u dětí

Stává se vám, že děti ve školce stávkují u jídla? Snažíte se je motivovat, vysvětlovat, ale odpor dětí, zásahy rodičů a mnohdy i personálu vám hatí úsilí? Problémy u jídla se zdají jako jedna velká záhada. Každé dítě je totiž jiné, má jinou osobnost, projevy a preference. Existují tedy nějaká pravidla a informace, které by se daly vztáhnout na celou problematiku? V...

Jemná akvarelová malba matky držící miminko v objetí, které působí klidně, s pastelovým pozadím evokujícím bezpečí a teplo.

ATTACHMENT neboli citová vazba – jaký má vliv na vztahy

V úvodu mého povídání bude třeba vymezit, co je attachment. Toto slovo cizího původu se již v našich krajinách skloňuje čím dál více a nebývá tedy zcela neznámé. Jak je již v nadpisu zřejmé, jde o citovou vazbu. Vazbu, kterou si utváříme v raném dětství na osobu nám nejbližší. Zpravidla to bývá matka, ovšem ne vždy tomu tak musí být. Pokud matka...

Ilustrační obrázek k článku o vzdělávání dětí, zobrazující školní pomůcky, barevné akvarelové prvky a pastelové tóny Eduall

Dítě s PAS v základní škole

Příprava na vyučovací hodinu       Pokud je součástí kolektivu třídy běžné základní školy dítě s poruchou autistického spektra, je potřeba přistupovat k přípravě na vyučovací hodinu s přihlédnutím ke specifickým potřebám daného dítěte s PAS. Z konkrétních potřeb vychází konkrétní specifika při přípravě vyučovací hodiny. Nesmíme však opomenout i individuální potřeby ostatních dětí ve třídě. V tomto případě je kladen velký důraz na dovednosti učitele...

"Ilustrace znázorňující mimořádné schopnosti dětí s ADHD, včetně kreativního myšlení, hyperkoncentrace a zvýšené smyslové vnímavosti."

Pozoruhodné schopnosti dětí s ADHD

„Uznávání a podpora zájmů dítěte jsou nezbytné pro jeho celkový rozvoj a pohodu, ať už jde o sbírání hmyzu nebo jakoukoli jinou činnost.“ – Dr. Grolimund Osoby s ADHD často vynikají v situacích, které vyžadují rychlé myšlení a schopnost vidět věci z jiného úhlu. Jejich nestandardní přístup k řešení problémů a výzev může vést k inovativním a kreativním řešením.Každé dítě, ať už má ADHD, nebo ne,...

Ilustrace znázorňující současné využití hudby v terapii, včetně hry na klavír, zpěvu a poslechu hudby v moderním terapeutickém prostředí.

Role hudby a rytmu v terapii dětí s ADHD a SPU

Hudba a rytmus jsou jedinečné terapeutické nástroje, které mají schopnost ovlivňovat lidský mozek, tělo i emoce. Díky svému komplexnímu vlivu na člověka se využívají v mnoha oblastech, od léčby neurologických poruch až po zvládání stresu. Terapeutické využití hudby a rytmu se zakládá na tom, že hudba působí na různé části mozku současně, což ji dělá mimořádně efektivní při zlepšování kognitivních, motorických i emočních funkcí....