EduallBlog – platforma pro podporu a vzdělávání pedagogů, asistentů pedagoga a rodičů, zaměřená na inkluzi a speciální potřeby dětí.

Připojte se k naší Facebookové skupině!
Máte otázky nebo chcete diskutovat o tématech z článků na Eduallblogu? Připojte se k naší skupině Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče na Facebooku, kde můžete klást otázky, sdílet zkušenosti a zapojit se do diskusí o tématech, které vás zajímají.

Těšíme se na vaše příspěvky!

Ilustrace chlapce Edáčka, jak sedí u jídelního stolu a nejistě drží příbor v obou rukou – ukázka nerozhodnuté laterality u dítěte.

Proč je dobré znát lateralitu dítěte – pro rodiče

Každé dítě je jedinečné – a to platí i pro to, kterou ruku používá ke kreslení, kterým okem se dívá do dalekohledu nebo kterou nohou kope do míče. Právě to, zda dítě více používá pravou či levou stranu těla, odborníci nazývají lateralita. Ačkoliv se to může zdát jako drobnost, poznání tohoto aspektu má zásadní význam pro pochopení vývoje dítěte a jeho úspěchu ve...

Ilustrace chlapce při kreslení levou rukou, symbolizující zkříženou lateralitu a její vliv na školní výkonnost

Proč je dobré znát lateralitu dítěte z pohledu školní praxe

Lateralita jako vývojový ukazatel s vlivem na učení, pozornost i školní úspěšnost Lateralita je odborný termín označující přednostní užívání jedné strany těla – ruky, nohy, oka nebo ucha – při činnostech, které vyžadují přesnost, koordinaci nebo směr. Jde o přirozený důsledek asymetrické organizace mozku, který má dvě hemisféry – levou a pravou – každou se specifickými funkcemi. Znalost laterality je...

Ilustrace postavičky Edáčka v bílém plášti, jak provádí vědecký pokus s nafukovacím balónkem pomocí octa a jedlé sody.

Hurá na pokusy – pokračujeme!

V minulém článku jsem slíbila pokračování – a protože už mi přišlo pár milých zpráv s dotazem, kdy se dočkáte, je tu další díl 😊. Tentokrát se víc zaměřím na pokusy pro starší děti, hlavně pro mladší školáky. Ale s trochou podpory a přípravy je zvládnou i zvídaví předškoláci kolem šesti let. Zvědavost je skvělá věc – vede děti k objevování, zkoušení a hledání odpovědí...

Ilustrace maskota Edáčka s vyobrazením odměny a trestu jako symbolického kontrastu pro článek o dětské motivaci

ODMĚNY A TRESTY

Dnes přicházím s lehce kontroverzním tématem. Odměny a tresty. Co je na nich špatného? Vážně mají nějakou odvrácenou tvář? Zkusím Vám nabídnout možná jiný pohled na věc. Ono to totiž celé souvisí s motivací dítěte. A pokud chceme podpořit naše děti, aby žily a rozhodovaly se z vnitřní motivace, pak je třeba přemýšlet právě i nad tresty a pochvalami. Vím, co Vám teď asi běží...

Maskot Edáčet vede rozhovor s Ludmilou Bakonyi Selingerovou, autorkou dětských knih a lektorkou Eduall, v inspirativním prostředí přírody.

Představujeme lektorku Eduall: Ludmila Bakonyi Selingerová

Ludmila Bakonyi Selingerová: Pohádková vypravěčka, která propojuje fantazii s pedagogikou Ludmila Bakonyi Selingerová je autorkou 18 knih pro děti, dvojnásobnou maminkou, pedagožkou, lektorkou a také vášnivou vypravěčkou, která se nebojí hrát si s fantazií a přenášet ji do skutečného světa. Její cesta začala už v dětství, kdy místo snů o lékařství či kosmonautice snila o chatce u řeky a síťovce zavěšené mezi stromy, kde bude psát...

Ilustrace chlapce s rodičem, učitelem a maskotem Edáčkem během rozhovoru o podpoře dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami.

Jak komunikovat s rodiči dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Spolupráce mezi školou a rodinou je klíčová – zvlášť když jde o dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). V takových případech je komunikace s rodiči často náročnější, citlivější a vyžaduje větší empatii i profesionalitu. Učitel není jen nositelem informací, ale především partnerem, který může rodičům pomoci chápat vývoj jejich dítěte, podporovat jeho pokroky a společně hledat cesty k úspěchu. Rodič má své nenahraditelné...

Ilustrace skupiny různorodých dětí ve školní třídě s postavičkou Edáčka uprostřed

Jak budovat toleranci a empatii k jinakosti ve třídě

Každá školní třída je dnes vlastně malým odrazem světa, v němž žijeme. Setkávají se v ní děti s různými zkušenostmi, schopnostmi, kulturním i jazykovým zázemím, zdravotním stavem či rodinným prostředím. Jinakost může mít mnoho podob — od dítěte, které mluví jiným mateřským jazykem, přes žáka se specifickou poruchou učení, dítě na spektru autismu, až po žáky přicházející z odlišných sociálních poměrů nebo...

Ilustrační obrázek chlapce s tiky – Edáček jako postava symbolizující dítě s Touretteovým syndromem.

Touretteův syndrom v období dospívání a v dospělosti

Touretteův syndrom je neuropsychiatrická porucha, která se poprvé začíná projevovat nejčastěji okolo období nástupu do školy (5. – 7. rok věku). Není však vyloučené, že se může objevit i v průběhu školní docházky, ve starším věku dítěte. Její vznik je však typický pro dětský věk – maximálně do 18 let věku. Může mít vliv na člověka v průběhu celého života. Projevy Touretteova...

Lektorka Mgr. Lucie Baliharová s maskotem Edáčkem v roli reportéra při představení nového článku na Eduall o respektujícím přístupu a vývojovém traumatu.

Představujeme lektorku Eduall: Mgr. Lucie Baliharová

Respektující přístup, podpora pěstounských rodin a vývojové trauma v praxi Mgr. Lucie Baliharová je lektorkou, která propojuje odborné znalosti, praktické zkušenosti a lidský přístup. Vystudovala sociální politiku a sociální práci na Západočeské univerzitě v Plzni a svou profesní dráhu začínala jako lektorka primární prevence na základních školách. Později vedla program podporovaného zaměstnávání pro osoby se zdravotním postižením. Od roku 2017 se její profesní zaměření...

Ilustrace učitelky, která podporuje dítě se selektivním mutismem ve třídě, vedle maskota Eduall Edačka.

Role učitele při práci s dítětem se selektivním mutismem

Děti se selektivním mutismem čelí v prostředí školy specifickým výzvám, které mohou ovlivnit jejich schopnost komunikovat a plně se zapojit do školního života. Úloha učitele je v těchto případech klíčová. Učitelé hrají zásadní roli v tom, jak dítě vnímá školu, jak se cítí v bezpečí a jakým způsobem se postupně začleňuje do kolektivu. Tento článek se zaměřuje na roli učitele při práci s dítětem se...