EduallBlog – platforma pro podporu a vzdělávání pedagogů, asistentů pedagoga a rodičů, zaměřená na inkluzi a speciální potřeby dětí.

Připojte se k naší Facebookové skupině!
Máte otázky nebo chcete diskutovat o tématech z článků na Eduallblogu? Připojte se k naší skupině Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče na Facebooku, kde můžete klást otázky, sdílet zkušenosti a zapojit se do diskusí o tématech, které vás zajímají.

Těšíme se na vaše příspěvky!

Akvarelová ilustrace dítěte, které se učí přijímat chyby s podporou dospělého. Téma: zvládání neúspěchu a budování odolnosti u dětí.

Děti a zpracování neúspěchu: Jak je naučit, že chybovat je v pořádku

Každé dítě se během svého vývoje setká s neúspěchem – ať už jde o špatnou známku, prohraný zápas, nedokončený úkol nebo neúspěšný pokus o něco nového. Tyto situace mohou být pro děti frustrující a zklamáním, ale jsou zároveň přirozenou součástí učení a osobního růstu. Děti, které se naučí přijímat chyby a zvládat neúspěch, získávají cenné dovednosti: odolnost, vytrvalost, schopnost analyzovat své...

Ilustrace rodičů a teenagera sedících v obývacím pokoji, vedoucích otevřený rozhovor o sexuální výchově v bezpečné a podpůrné atmosféře.

JAK MLUVIT S DĚTMI O SEXU

Pro někoho z nás může být otázka mluvení o sexu s dětmi velmi citlivá a nepřirozená. Mnoho z nás bylo vychováváno v atmosféře určitého tabu okolo témat sexu, erotiky a dalších intimních oblastí. Pokud jsme se nenaučili otevřené komunikaci, špatně se nám tato témata otevírají s našimi vlastními dětmi. A přitom někde v hloubi všichni tušíme, že je to velmi důležité. Je velmi výhodné, pokud...

Ilustrace třídy v mateřské škole, kde děti rozvíjejí zrakové vnímání pomocí her a aktivit. Učitel vysvětluje vizuální percepci u tabule.

Rozvoj zrakového vnímání v mateřské škole: Proč a jak ho podporovat

Zrakové vnímání hraje klíčovou roli ve vývoji dítěte a jeho schopnosti poznávat svět kolem sebe. V mateřské škole, kde se děti připravují na vstup do základního vzdělávání, je rozvoj této schopnosti naprosto zásadní. V tomto článku se podíváme na to, proč je důležité zrakové vnímání rozvíjet, jaké oblasti zahrnuje a jakými metodami a aktivitami lze děti v tomto směru podporovat. Proč je důležité rozvíjet...

Učitel poskytující podporu dítěti s autismem ve třídě s přátelskou atmosférou. Ve třídě je senzorický koutek s pomůckami pro zklidnění.

Dítě s PAS v základní škole – Náročné chování, jeho prevence a praktické příklady

Při výchově a vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra může docházet k situacím, které jsou náročné, jak pro samotné dítě, tak i pro rodiče, pedagogy či jiné pečující osoby. Takové situace mohou působit samotnému dítěti nebo okolí určité omezení až ohrožení, psychickou i fyzickou nepohodu. Narušují z pohledu školního prostředí průběh výuky, školních akcí, působí na vztahy ve třídě i na začleňování dítěte...

Skupina dětí ve třídě se zapojuje do aktivit na rozvoj sociálních dovedností a řešení konfliktů. Učitelky podporují komunikaci a spolupráci mezi žáky. Na zdi visí plakát „Eduall“ s barevným kruhem.

Rozvoj sociálních dovedností a řešení konfliktů mezi dětmi

Sociální dovednosti a schopnost řešit konflikty jsou klíčové nejen pro školní a skupinové aktivity, ale také pro celkovou úroveň duševního zdraví dětí a jejich uvědomění si vlastní role ve společnosti. Děti, které jsou vybavené těmito dovednostmi mají větší šanci na budování zdravých vztahů, efektivní spolupráci s ostatními a úspěšné zvládání životních výzev. Škola hraje v těchto oblastech zásadní roli, neboť nabízí příležitosti...

Ilustrace školních družinových aktivit v březnu – děti tvoří jarní dekorace, malují, hrají si venku, vynášejí Moranu a slaví příchod jara.

Březen ve školní družině: Přivítejme jaro s radostí a kreativitou!

Březen je měsícem probouzející se přírody, prvních teplejších dnů a nových začátků. Je to čas, kdy se loučíme se zimou a vítáme jaro plné svěží energie. Ve školní družině si proto můžete připravit pestrý program, který dětem umožní objevovat krásy jarní přírody, ale také si užít tvoření, pohyb, a hlavně společné zážitky. Tento měsíc se budeme věnovat tradičnímu...

Děti tvoří příběhy v kreativním prostředí, obklopené knihami, tužkami a fantazijními motivy. Ilustrace k článku o podpoře literárního talentu u dětí na Eduall.

Jak podporovat literární talent u dětí

Děti mají obrovskou fantazii a rády v ní tráví spoustu času. Vlastně je pro ně až do školního věku těžké rozlišit hranici mezi představivostí a realitou. To jim pomáhá vyplňovat mezery v poznávání světa. Pojďme se společně podívat na pár způsobů, jak vaše dítě podporovat, pokud rádo vymýšlí příběhy. Kdoví, třeba z něj díky tomu bude skutečný spisovatel! Všímejte si jich a motivujte...

Akvarelová ilustrace symbolizující sluchové vnímání při přípravě na čtení. Stylizované ucho obklopené jemnými zvukovými vlnami, notami a bublinami řeči, s decentním nápisem Eduall.

Sluchové vnímání – opomíjený faktor přípravy na čtení

Milí rodiče, osvojování čtení je jedno z nejdůležitějších milníků a výstupů v prvním ročníku základní školy. Bohužel leckteré dítě dokáže velmi potrápit z důvodu nepřipravenosti. Aby se dítě zvládlo hladce a bez obtíží naučit číst, musí nejprve zvládnout několik základních dovedností, mezi které patří správné sluchové vnímání. Sluchová percepce, tedy schopnost rozlišovat a správně interpretovat zvuky, je základním stavebním kamenem při...

Akvarelová ilustrace živé třídy plné dětí a učitele při interaktivní výuce.

Podpora kreativního myšlení a radosti z učení

Jednou z nejdůležitějších rolí pedagoga je nejen předávat znalosti, ale také probouzet v žácích kreativitu a radost z učení. Kreativní myšlení a pozitivní vztah k učení jsou klíčové nejen pro školní úspěchy, ale i pro životní spokojenost a schopnost adaptace ve světě, který se neustále mění. Proč podporovat kreativitu a radost z učení? Kreativní myšlení zahrnuje schopnost hledat originální řešení problémů či propojovat zdánlivě nesouvisející...

Ilustrační obrázek k článku o vzdělávání žáků s vývojovou dysfázií – podpora komunikace a individuální přístup.

Jak vzdělávat žáky s vývojovou dysfázií

V posledních letech plní žáci s vývojovou dysfázií poměrně často lavice běžných základních škol. Jak ale tyto žáky vzdělávat, tak, aby se posouvali ve svých znalostech a dovednostech? Na to se pokusí odpovědět následující článek. Vývojová dysfázie se řadí mezi závažné logopedické vady, protože dochází k narušení expresivní (vyjadřovací) a (nebo) receptivní (porozumění) stránky jazyka při průměrném intelektu dítěte. Projevy dítěte...