Ekologická výchova je v současné době nezbytnou součástí vzdělávacího procesu, protože naše planeta čelí vážným ekologickým problémům, které mají dlouhodobé dopady na všechny oblasti života. Změny klimatu, znečištění ovzduší, vody a půdy, vyčerpávání přírodních zdrojů jsou jen některé z výzev, které si vyžadují pozornost. Tato témata nejsou jen otázkami pro odborníky, ale i pro nás, jednotlivce, a především pro novou generaci, která bude...
Emoční inteligence, přechody a vnitřní rovnováha nejen pro děti, ale i pro učitele Ivana Procházková je lektorka, psychoterapeutka a autorka, která propojuje hluboké porozumění dětskému světu s podporou dospělých – ať už rodičů, pedagogů nebo chův. Vystudovala speciální pedagogiku a francouzštinu a už na začátku své profesní dráhy věděla, že se chce věnovat vzdělávání a předávání zkušeností. Jak sama říká, má to štěstí, že...
Toto kontroverzní téma začnu příběhem, jak moje dcerka ve školce s velkým přesvědčením tvrdila, že pro ni přijede maminka na koni. Děti vyhlížely a když jsem si to přihasila po svých, byly trochu zklamané. 😉 Řekli byste, že dcerka lhala? Nenazývala bych to tak. Do věku zhruba šesti let se o lhaní nejedná, jde spíše o bájení, přání a fantazie. Dětský svět by byl...
Jak učit děti trpělivosti v době rychlého uspokojení V dnešní digitální a konzumní době je trpělivost čím dál tím vzácnější vlastností, kterou si děti osvojují. V prostředí, kde je většina podnětů okamžitá a snadno dostupná, se děti často potýkají s těžkostmi při čekání nebo s ovládáním svých impulsů. Ačkoliv se nám může zdát, že rychlé uspokojení, které moderní technologie a sociální sítě...
Psychomotorický vývoj dítěte je komplexní proces zahrnující fyzickou, tedy motorickou pohybovou oblast a psychickou oblast včetně emoční stránky dítěte. Každé dítě se vyvíjí individuálně, avšak existují určité vývojové milníky (obzvláště v prvním roce života), které slouží jako orientační body pro sledování správného vývoje. Odchylky od těchto milníků mohou signalizovat potřebu odborné intervence. Přestože běžný pedagog nemá kompetenci k tomu, aby...
Aby se mohly děti s PAS v dospělosti co nejlépe začlenit do společnosti s co nejmenšími potížemi a největší mírou samostatnosti a soběstačnosti, je třeba nacvičovat sociální a praktické dovednosti, a to postupně již od dětství. Tyto nácviky je nezbytné provádět, jak v domácím prostředí, tak i v předškolním a školním prostředí, následně v nich pokračovat také v dospělosti např. při pracovním zařazování lidí s PAS. Často mohou dopomoci i různé...
V posledních letech se stále více pedagogů a odborníků na vzdělávání obrací k inovativním a experimentálním metodám výuky, které se s úspěchem uplatňují v různých zemích světa. Na předních příčkách zájmu stojí zejména skandinávské školy, proslulé svou otevřeností, důrazem na individualitu žáků a propojením teoretických poznatků s praxí. Experimentální metody výuky staví na kreativních přístupech, které žáky přirozeně motivují, podporují jejich aktivní zapojení do vzdělávacího procesu a napomáhají...
Období dospívání je velmi turbulentním obdobím našeho života. Z roztomilého dítka, se kterým nebyl problém vyjít, se nám takřka ze dne na den vyloupne téměř dospělý jedinec, který nejenže má svou hlavu a své názory, ale ještě si dost často myslí, že ty naše postoje nestojí vůbec za nic. Asi to všichni známe – minimálně ze svého vlastního dospívání....
Má vaše dítě potíže s výslovností? Má obtíže s porozuměním pokynů? Nemluví tak, jak by mělo vzhledem ke svému věku? Přirozenou reakcí většiny rodičů je: „Půjdeme na logopedii.“ Jenže právě tady často vzniká zmatek. Pod slovem „logoped“ se může skrývat hned několik profesí, z nichž každá má jiné vzdělání, jiné kompetence a jiný účel. Někdo pomáhá s nácvikem správné výslovnosti hlásek, jiný řeší...
Hra je pro děti předškolního a mladšího školního věku prostředkem k navazování sociálních kontaktů a k vytváření vztahů, způsobem poznávání světa a nabývání zkušeností. Při hře trénují soustředění, spolupráci, trpělivost, střídání rolí, rozšiřují slovní zásobu. Hra je základní stavební kámen pro učení. Měla by být využívána co nejvíce a co nejdéle. Při hře se děti věnují nejčastěji tomu, co je nejvíce zajímá, je...