Učitelé v heterogenní třídě mají před sebou každý den skupinu dětí, která není jen „třídou“. Je to mozaika věků, schopností, temperamentu a vývojových potřeb. V jedné třídě často pracují s tříletými dětmi, které si teprve zvykají na pobyt bez maminky, a zároveň s šestiletými předškoláky, kteří už se ptají, jak se píše jejich jméno. Tento široký věkový a vývojový rozptyl znamená, že každé dítě přichází s jinými potřebami a úrovní dovedností. Některé děti se právě učí samostatnosti a zvládání emocí, jiné jsou již zvídavé a touží po nových poznatcích, které jim pomohou připravit se na školu.
Tato věková a vývojová různorodost přináší pro pedagogy velkou výzvu, ale také příležitost rozvíjet každé dítě v jeho tempu. Klíčem je právě diferencovaná výuka – tedy způsob práce, kdy jedna aktivita může oslovit děti různých úrovní, aniž by se některé nudily nebo cítily ztracené. Učitel bývá v těchto situacích nejen trpělivým průvodcem, ale také velmi flexibilním organizátorem, který musí umět přizpůsobit vzdělávací metody tak, aby individuálně podporovaly rozvoj všech dětí, které se vzdělávacího procesu účastní.
Kromě přizpůsobení herních prvků, individuálních i skupinových aktivit je důležité podporovat sociální interakce, spolupráci a vzájemnou empatii, protože právě tyto dovednosti budou děti v této třídě potřebovat. Díky diferenciaci se učební proces stává nejen efektivnějším, ale i radostnějším – jak pro děti, tak pro pedagoga, který vidí jejich pokroky. Tímto přístupem se vytváří atmosféra, kde každé dítě dostává prostor být samo sebou, a přitom rozvíjet svůj potenciál.
Heterogenní třídy jsou v mateřských školách přirozeným jevem. Děti zpravidla navštěvují mateřskou školu tři roky, někdy i déle, a tak je běžné, že se ve třídě potkávají děti od 3 do 6 let. Dítě může MŠ navštěvovat až tři roky, takže se ve třídě běžně potkávají děti od tří do šesti let, výjimečně i dvouleté či sedmileté. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) tuto situaci reflektuje a výslovně podporuje individualizaci a diferenciaci vzdělávání.
Uznávaní odborníci (např. Erikson, Piaget) na jednu z hlavních disciplín psychologie – vývojovou psychologii tvrdili, že dítě je aktivním činitelem svého učení.
Děti se teprve adaptují, poznávají prostředí, učí se základům sebeobsluhy a práce ve skupině.
A protože klíčové pro vzdělávání v heterogenních třídách je nabízet činnosti se stejným tématem, ale s různou úrovní náročnosti, a také vytváření prostoru, kde si každé dítě najde své místo, podívejme se nyní na to, jak mohou dny v těchto třídách probíhat.
Předškolní děti často rády pomáhají a cítí se důležité, když mají zodpovědnost. Využijte toho.
Pomáhají mladším se svlékáním a oblékáním, uklízením, nebo při činnostech, vysvětlují pravidla hry mladším. Mohou vést i jednotlivá „stanoviště“ (např. asistenti u modelíny). To nejen pomáhá organizaci třídy, ale zároveň rozvíjí zodpovědnost a sebevědomí starších dětí.
Vést smíšenou třídu není o tom, aby všichni dělali to samé ve stejný čas. Je to o tom, vytvářet prostor, kde každé dítě může růst svým tempem, zažívat radost z učení a pocit, že je důležité – ať je mu tři, nebo šest let.
Nezáleží na tom, jestli máte každý den perfektně připravený plán. Záleží na tom, že dětem nabízíte bezpečné prostředí, kde mohou zkoušet, růst a být sami sebou. Záleží na tom, že je vidíte takové, jací jsou – a přesto (nebo právě proto) je přijímáte.
Mgr. Iva Strejčková
Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln