Dobré vědět – diagnóza ADHD

Učitel hovoří s dítětem s ADHD, symbolizující podporu a porozumění při práci s dětmi s ADHD.
Podpora dětí s ADHD: Jak přistupovat k porozumění jejich potřebám

Fakt nebo mýtus? (2. část)

Mýty o ADHD přetrvávají stejně dlouho, jako je známé samotné onemocnění. Tyto nepravdy mají negativní a škodlivý dopad na psychiku lidí trpících ADHD. Vyzbrojme se fakty, abychom mohli vyvrátit další dezinformace. Toto pochopení je klíčové pro všechny, kteří přicházejí do styku s dětmi, ať už jde o rodiče, pěstouny nebo odborníky.

#1 Mýtus: ADHD není skutečný zdravotní stav
#2 Mýtus: ADHD je příliš často diagnostikována
#3 Mýtus: ADHD patří mezi poruchy učení
#4 Mýtus: Děti s ADHD jsou hyperaktivní
#5 Mýtus: Chlapci mívají horší příznaky ADHD než dívky


#6 Mýtus: ADHD je pouze dětský problém
#7 Mýtus: ADHD je způsobeno špatnou výchovou
#8 Mýtus: Cukr způsobuje ADHD (2. část)
#9 Mýtus: Všechny děti s ADHD dostávají potřebnou léčbu
#10 Mýtus: Děti s ADHD potřebují více disciplíny
#11 Mýtus: Lidé s ADHD jsou často líní, hloupí a nikdy ničeho nedosáhnou

#6 Mýtus : ADHD je jen dětský problém

ADHD není pouze problém dětí; příznaky přetrvávají až do dospělosti, i když se mohou měnit s nabytými schopnostmi zvládat emoce.

Dr. Manos, PhD., poukazuje na to, že více než 70 % lidí s ADHD v dětství bude mít tento stav i v dospívání a až 50 % z nich i v dospělosti. Ačkoli se odhaduje, že ADHD má 6 % dospělých, většina z nich zůstává nediagnostikovaná a jen čtvrtina hledá léčbu.

Dospělí s ADHD, kteří nemají podporu, čelí vysokému riziku vzniku poruch nálady, úzkosti a zneužívání návykových látek, často mají problémy v kariéře, právní potíže, finanční problémy a problematické osobní vztahy.

#7 Mýtus : Příčinou ADHD je špatná výchova
Neexistují důkazy, že ADHD způsobuje špatná výchova.

Existují však intervence pro rodiče dětí s ADHD, které mohou být užitečnou formou léčby. Rodičovské intervence mohou zmírnit příznaky ADHD nebo zlepšit sociální dovednosti dětí s ADHD.

Tradiční rodičovské metody jsou pro děti s ADHD často neefektivní a mohou být dokonce kontraproduktivní. Když rodiče následují rady „odborníků“ a nevidí žádné zlepšení, mohou mít pocit, že jako rodiče selhali. Jejich stres pak narůstá, což může vést k přísnějšímu způsobu výchovy. Situaci zhoršují přátelé a rodina, kteří hodnotí jejich rodičovské schopnosti dobře míněnými, ale často nevhodnými radami, jako jsou:

  • „Musíš ho přestat rozmazlovat jako malé dítě.“
  • „Kdyby jste mu nastavili jasné hranice, vše by bylo v pořádku.“
  • „Musíte být přísnější a nedovolit mu vše.“
  • „Potřebuje jen více disciplíny a pevnou ruku.“

Když rodiče čelí obviněním z toho, že jsou špatnými rodiči, riskují ztrátu spojení se svými dětmi. Mnozí přední odborníci potvrzují, že ačkoli ADHD není způsobeno špatnou výchovou, může být zhoršeno nevhodnými výchovnými praktikami. Nadměrný stres a úzkost mohou vytvořit negativní cyklus chování, který není škodlivý jen pro dítě, ale může poškodit vztah mezi rodiči a dětmi, stejně jako manželské vztahy.

Naopak běžnou chybou je předpoklad, že děti s ADHD se chovají špatně kvůli neposlušnosti, zatímco jejich rodiče se snaží dělat vše pro jejich dobro v náročných podmínkách.

Výzva pro odborníky pracující s dětmi:
„Namísto odsuzování rodičů za chování jejich dětí by měli odborníci zaujmout aktivnější přístup. Je důležité, aby každý rodič dítěte s ADHD věděl, že má klíčovou roli v léčebném procesu svého dítěte.“ (Posner, 2024).

#8 Mýtus : Cukr způsobuje ADHD

Cukr a vysoce zpracované potraviny ADHD nezpůsobují. Je možné, že cukr může ovlivnit symptomy ADHD, ale vědecké důkazy jsou stále nejednoznačné.

Například malá studie zveřejněná v BMC Pediatrics v lednu 2022 naznačuje, že vysoký příjem cukru je častější u dětí s ADHD než u dětí bez ADHD. Naopak studie zveřejněná v Journal of Affective Disorders v lednu 2019 naznačila, že sacharóza (nebo stolní cukr) – často přítomná ve slazených nápojích a balených potravinách – s ADHD nesouvisí.

Příliš mnoho cukru způsobuje pokles funkce našeho mozku bez ohledu na to, zda máte ADHD. Rychlé nárůsty cukru a cykly poklesů mohou být škodlivé pro zvládání symptomů u lidí s ADHD.
Americká asociace srdce (AHA) doporučuje omezit denní příjem cukru na:

  • 38 gramů (9,5 čajové lžičky) denně pro muže
  • 25 gramů (6,25 čajové lžičky) denně pro ženy a děti starší než dva roky.

#9 Mýtus : Všechny děti s ADHD dostávají potřebnou léčbu

Genderové, rasové, socioekonomické stereotypy a předsudky přispěly k tomu, že u některých dětí se ADHD diagnostikuje častěji. Jemné projevy rasismu nebo třídního přístupu mohou způsobit, že děti z těchto prostředí jsou častěji označovány jako „nezvládnutelné“ a dostanou diagnózu ADHD, která neodráží jejich skutečný zdravotní stav. Při diagnostikování ADHD u dítěte je ideální, pokud se léčba uskutečňuje s jeho souhlasem a aktivní účastí. Tento přístup podporuje zodpovědnost a zapojení dítěte do procesu léčby, což může vést k lepším výsledkům a zvýšené spolupráci.

Léčba ADHD obvykle zahrnuje kombinaci farmakoterapie, rozvoje dovedností a psychoterapie. Ve 30. letech 20. století doktor Charles Bradley pozoroval výrazné zlepšení chování a školního výkonu u dětí po podání amfetaminu sulfátu, léku. Tento objev odstartoval vývoj dalších stimulantů, které jsou dnes považovány za zlatý standard v léčbě ADHD.
„Dítě by nikdy nemělo mít pocit, že souhlas nebo přijetí dospělých v jeho životě závisí na užívání léků“ (Dr. Maté, 2024).

Dítě s ADHD potřebuje z dlouhodobého hlediska důvěrný, láskyplný a nenucený vztah.

Mezi nefarmakologické metody léčby ADHD patří behaviorální trénink rodičů, trénink založený na všímavosti a psychoterapie. Tyto přístupy pomáhají rodičům efektivně komunikovat s dětmi, rozvíjet jejich emoční inteligenci a posilovat rodinné vztahy. Filiální terapie, jako forma behaviorálního tréninku, například poskytuje rodičům nástroje na budování bezpečného vztahu s jejich dětmi a zlepšení jejich sociálních a emočních dovedností. Trénink dovedností zaměřených na emoce (EFST) je dalším efektivním programem, který podporuje rodiče v práci s emocemi a vytváření pozitivních vztahů v rodině.

#10 Mýtus : Děti s ADHD potřebují více disciplíny

Problém ADHD má kořeny v chemii mozku, ne v nedostatku disciplíny. Když dítě s ADHD reaguje impulzivně a vstane z místa ve třídě, je to proto, že nemůže ovládat své impulzy, ne proto, že chce dělat problémy. Příliš přísná výchova, známá jako „tiger parenting“ (tigrí rodičovství), může zahrnovat trestání dítěte za chování, které nemůže kontrolovat, což může zhoršit příznaky ADHD. Odborné zásahy, jako je farmakoterapie, psychoterapie a terapie zaměřená na modifikaci chování, jsou obvykle nezbytné.
Disciplína by neměla být zaměňována s trestem. Přísné tresty jsou často kontraproduktivní“ (Dr. Taylor, 2024).

#11 Mýtus : Lidé s ADHD jsou často líní, hloupí a nikdy nic nedosáhnou

Profesor psychiatrie Dr. Posner diskutuje o tom, že vědci se domnívají, že ADHD měli mnohé známé a úspěšné osobnosti z minulosti, včetně Mozarta, Benjamina Franklina, Abrahama Lincolna, George Bernarda Shawa a Salvadora Dalího. Dnes se seznam vysoce úspěšných lidí s ADHD v oblasti podnikání rozšiřuje o top manažery jako Richard Branson z Virgin, zak.

Mgr. Andrea Čapkovičová

Zdroje :

  • Seven myths (and the facts) about ADHD.  In Cleveland clinic [Online]. 2024, [cit. 2024-11-04]. Dostupné na internete : < https://health.clevelandclinic.org/myths-about-adhd>.
  • M. Pugle, – CH. Wu. 2022. 8 myths about adhd In Everyday health [Online]. 2024, [cit. 2024-11-04]. Dostupné na internete : < https://www.everydayhealth.com/adhd/myths-about-adhd-debunked/>.
  •   E. Taylor, 2024. Children with ADHD just need more discipline : Myth! In ADHD awareness [online]. 2024, [cit. 2024-11-06]. Dostupné na internete : < https://www.adhdawarenessmonth.org/more-or-better-discipline-for-adhd/>.
  • J. Posner, 2024. 9 ADHD myths that perpetuate stigma. In ADDitude [online]. 2024, [cit. 2024-11-06]. Dostupné na internete : < https://www.additudemag.com/adhd-myths-and-facts-learn-the-truth-about-attention-deficit/>.
  • G. Maté, 2024. FAQ´s. In Gabor Maté [online]. 2024, [cit. 2024-11-06]. Dostupné na internete : < https://drgabormate.com/adhd/>.
  •   E. Ebdelnour – M.O. Jansen – J. A. Gold., 2022. ADHD diagnostic trends : Increased recognition or overdiagnosis? In National library of medicine. National centre for biotechnology information [online]. Sep-Oct;119(5):467–4732024, [cit. 2024-11-06]. Dostupné na internete : < https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9616454/>. PMID 36337990

Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Mgr. Andrea Čapkovičová
V letech 2005-2009 pracovala a školila se v NSPCC ve Velké Británii. Tato organizace se od roku 1884 specializuje na ochranu dětí a prevenci týrání dětí. Mezi jejich hlavní programy patří: ochrana dětí, dítě v rodině, dítě ve škole, dítě v komunitě a dítě ve společnosti. Po návratu na Slovensko dokončila studium sociální práce se specializací na prevenci sociálně patologických jevů. Její praxe zahrnuje poradenství v organizaci „Úsměv jako dar“, preventivní činnost oddělení prevence kriminality města Sereď v mateřských a základních školách. Neustále vzdělává a účastní se různých školení v oblasti výchovy, rodičovství. Absolvovala například : collective trauma summit 2022, zrcadlová metoda Luise Hey, extatické dýchání so Scottom Schwenk, děti s problémovým chováním, rozvoj IQ a EQ dítěte, vliv traumatu na kognitivní funkce, respektující komunikace, práce s rodinou z pohledu různých přístupů, 3 dňový online workshop - starting fresh with Dr. Gabor Maté a Daniel Maté (transform your relationship with your parent or adult child). Více než 5 let se aktivně věnuje uplatňování efektivní komunikace a respektujícího přístupu v praxi výchovy dítěte s diagnózou ADD
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *