V minulém článku jsem slíbila pokračování – a protože už mi přišlo pár milých zpráv s dotazem, kdy se dočkáte, je tu další díl 😊. Tentokrát se víc zaměřím na pokusy pro starší děti, hlavně pro mladší školáky. Ale s trochou podpory a přípravy je zvládnou i zvídaví předškoláci kolem šesti let.
Zvědavost je skvělá věc – vede děti k objevování, zkoušení a hledání odpovědí na otázky, které se v učebnicích často vůbec neobjeví. A právě k tomu slouží pokusy a experimenty, které se dají snadno provádět i mimo školní laboratoř – klidně v družině, na táboře, doma v kuchyni nebo venku u stolu.
A protože to nemusí být jen o zkumavkách a lžičkách jedlé sody, přidávám i pár tipů na aktivity, které se s vědou dají krásně hravě propojit.
Do sklenice nalijte přibližně dvě třetiny vody. Do malé misky si připravte rostlinný olej a připravte si pipety. Do kelímku nebo skleničky dejte trochu vody a v ní rozmíchejte potravinářské barvivo. Poté olej opatrně nalejte do sklenice s vodou. Voda a olej se nesmíchají – kvůli rozdílné hustotě.
Pomocí pipety nakapejte obarvenou vodu do vrstvy oleje. Sledujte, jak barevné kapky pomalu klesají dolů a vytvářejí efekt „barevného deště“. Barvivo se v oleji nerozpouští, ale jakmile kapky proniknou do vody, začnou se rozpouštět a vytvářejí krásné barevné stopy.
Můžete si také všimnout, že některé barvy se skládají z více odstínů – a právě voda je od sebe postupně oddělí.
Do lahvičky nalijte přibližně jednu třetinu octa. Pomocí trychtýře nasypte do balónku 1–2 lžičky jedlé sody. Opatrně natáhněte ústí balónku na hrdlo lahvičky – dejte přitom pozor, aby se soda nevysypala předčasně.
Jakmile je balónek dobře nasazený a vše připravené, zvedněte balónek tak, aby se jedlá soda vysypala do lahvičky s octem, a poté ho nechte volně viset.
Reakce mezi octem a jedlou sodou začne okamžitě – směs začne šumět a uvolňovat oxid uhličitý, který balónek postupně nafoukne.
Ocet (kyselina) + soda (zásada) = oxid uhličitý (plyn)
Děti rády stále něco kuchtí a experimentují s různými rostlinami. Děti, včetně těch mých, si s oblibou připravují voňavku z růží. Pokud máte na zahradě růže, nebo možnost sehnat okvětní lístky, užijete si při výrobě tohoto voňavého lektvaru spoustu legrace.
Do kelímku, nebo hmoždíře dejte dostatek okvětních lístků růže a přidejte vodu, pomocí lžičky nebo paličky míchejte a drťte lístky růží, po nějaké chvilce – zhruba 5-10 minut se začne uvolňovat barvivo, které obsahuje anthokyany. Anthokyany jsou přirozené pH indikátory a mění barvu podle pH. Výluh z růží pomocí pipety přeneste do kelímků, nebo pokud máte, tak zkumavek.
Pozorujte, jaké barvy po přidání látek vznikají.
Můžete experimentovat ještě více a zkusit do výluhu z růží přidat i mýdlovou nebo jarovou vodu, prášek do pečiva, ocet apod…
Jestli vás tento pokus inspiroval můžete se podívat na mou metodiku “Přírodní indikátory – hrajeme si s barvami”, kde naleznete postup ještě na další přírodniny: https://www.ucitelnice.cz/produkt/42180
Doufám, že vás tyto pokusy nadchly stejně jako mě – a že si s dětmi užijete objevování, zkoušení a zvídavé otázky. Někdy je u takových pokusů trochu nepořádek, ale pokaždé to stojí za to. Užijte si společné experimentování a těším se na vaše postřehy, fotky i nápady, které můžete vkládat do komentáře pod článek.
Hurá do bádání! 😊
Bc.Tereza Liska
Zdroj: odborná literatura, internet, vlastní zkušenosti autorky z prostředí školní družiny a kroužků
Dovolte nám Vám nabídnou záznam webináře od autorky článku na téma školních družin
Koupit produkt: „záznam webináře Jarní inspirace do školní družiny“
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln