Hurá na pokusy – pokračujeme!

Ilustrace postavičky Edáčka v bílém plášti, jak provádí vědecký pokus s nafukovacím balónkem pomocí octa a jedlé sody.
Edáček ukazuje, jak nafouknout balónek bez foukání

V minulém článku jsem slíbila pokračování – a protože už mi přišlo pár milých zpráv s dotazem, kdy se dočkáte, je tu další díl 😊. Tentokrát se víc zaměřím na pokusy pro starší děti, hlavně pro mladší školáky. Ale s trochou podpory a přípravy je zvládnou i zvídaví předškoláci kolem šesti let.

Zvědavost je skvělá věc – vede děti k objevování, zkoušení a hledání odpovědí na otázky, které se v učebnicích často vůbec neobjeví. A právě k tomu slouží pokusy a experimenty, které se dají snadno provádět i mimo školní laboratoř – klidně v družině, na táboře, doma v kuchyni nebo venku u stolu.

A protože to nemusí být jen o zkumavkách a lžičkách jedlé sody, přidávám i pár tipů na aktivity, které se s vědou dají krásně hravě propojit.

Barevný déšť v oleji

Pomůcky:

  • Sklenici, misku, kelímky/skleničky, pipety
  • vodu
  • rostlinný olej (např. slunečnicový)
  • potravinářská prášková barva (libovolná barva)
  • malou lžičku

Jak na to?

Do sklenice nalijte přibližně dvě třetiny vody. Do malé misky si připravte rostlinný olej a připravte si pipety. Do kelímku nebo skleničky dejte trochu vody a v ní rozmíchejte potravinářské barvivo. Poté olej opatrně nalejte do sklenice s vodou. Voda a olej se nesmíchají – kvůli rozdílné hustotě.

Pomocí pipety nakapejte obarvenou vodu do vrstvy oleje. Sledujte, jak barevné kapky pomalu klesají dolů a vytvářejí efekt „barevného deště“. Barvivo se v oleji nerozpouští, ale jakmile kapky proniknou do vody, začnou se rozpouštět a vytvářejí krásné barevné stopy.

Můžete si také všimnout, že některé barvy se skládají z více odstínů – a právě voda je od sebe postupně oddělí.

Jak nafouknout balónek bez foukání?

Pomůcky:

  • prázdná lahvička (skleněná/plastová)
  • nafukovací balónek
  • jedlá soda
  • ocet
  • trychtýř nebo papírový kornout, lžičky

Jak na to?

Do lahvičky nalijte přibližně jednu třetinu octa. Pomocí trychtýře nasypte do balónku 1–2 lžičky jedlé sody. Opatrně natáhněte ústí balónku na hrdlo lahvičky – dejte přitom pozor, aby se soda nevysypala předčasně.

Jakmile je balónek dobře nasazený a vše připravené, zvedněte balónek tak, aby se jedlá soda vysypala do lahvičky s octem, a poté ho nechte volně viset.

Reakce mezi octem a jedlou sodou začne okamžitě – směs začne šumět a uvolňovat oxid uhličitý, který balónek postupně nafoukne.

Ocet (kyselina) + soda (zásada) = oxid uhličitý (plyn)

Přírodní indikátory z květů růže

Děti rády stále něco kuchtí a experimentují s různými rostlinami. Děti, včetně těch mých, si s oblibou připravují voňavku z růží. Pokud máte na zahradě růže, nebo možnost sehnat okvětní lístky, užijete si při výrobě tohoto voňavého lektvaru spoustu legrace.

Pomůcky:

  • kelímky (případně hmoždíř), lžičky, pipety, pokud máte – zkumavky
  • okvětní lístky růže (ideálně červené, vínové, tmavě růžové…)
  • citrónovou šťávu (100 ml vody + 1 pytlík kyseliny citrónové = dobře rozmíchat)
  • jedlou sodu (100 ml vody + 1 pytlík sody = dobře rozmíchat)
  • prací prášek (100 ml vody + 1 lžíce pracího prášku = dobře rozmíchat)

Jak na to?

Do kelímku, nebo hmoždíře dejte dostatek okvětních lístků růže a přidejte vodu, pomocí lžičky nebo paličky míchejte a drťte lístky růží, po nějaké chvilce – zhruba 5-10 minut se začne uvolňovat barvivo, které obsahuje anthokyany. Anthokyany jsou přirozené pH indikátory a mění barvu podle pH. Výluh z růží pomocí pipety přeneste do kelímků, nebo pokud máte, tak zkumavek.

  • Do prvního kelímku (zkumavky) dejte k výluhu pár kapek kyseliny citrónové.
  • Do druhého kelímku (zkumavky) dejte k výluhu pár kapek jedlé sody.
  • Do třetího kelímku (zkumavky) dejte k výluhu pár kapek pracího prášku.

Pozorujte, jaké barvy po přidání látek vznikají.

Můžete experimentovat ještě více a zkusit do výluhu z růží přidat i mýdlovou nebo jarovou vodu, prášek do pečiva, ocet apod…

Jestli vás tento pokus inspiroval můžete se podívat na mou metodiku “Přírodní indikátory – hrajeme si s barvami”, kde naleznete postup ještě na další přírodniny: https://www.ucitelnice.cz/produkt/42180

Doufám, že vás tyto pokusy nadchly stejně jako mě – a že si s dětmi užijete objevování, zkoušení a zvídavé otázky. Někdy je u takových pokusů trochu nepořádek, ale pokaždé to stojí za to. Užijte si společné experimentování a těším se na vaše postřehy, fotky i nápady, které můžete vkládat do komentáře pod článek.

Hurá do bádání! 😊

Bc.Tereza Liska

Zdroj: odborná literatura, internet, vlastní zkušenosti autorky z prostředí školní družiny a kroužků

Dovolte nám Vám nabídnou záznam webináře od autorky článku na téma školních družin

Koupit produkt: „záznam webináře Jarní inspirace do školní družiny“


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Tereza Liska
Tereza Liska pracuje v Eduall.cz na pozici koordinátorky vzdělávání, kde se věnuje plánování webinářů a prezenčních školení na míru pro pedagogy a rodiče. Zároveň vede vlastní workshopy a letní tábor na téma věda a příroda a připravuje metodické materiály pro pedagogy i lektory – například Veselé pokusy a tematické plány pro školní družiny. Vystudovala přírodní vědy na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze a má kvalifikaci pedagoga volného času a vychovatelství. Více než 15 let se věnuje vzdělávání dětí i dospělých a má bohaté zkušenosti ze školní družiny, vědeckých kroužků a táborů.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *