O vysoké citlivosti (HSP) se zatím moc nemluví. Týká se ale přibližně 20% populace a pokud o ní nemáte zdání, může vám to život velmi komplikovat. U dětí se také dá splést s jinou diagnózou. Pojďme se podívat co je to vysoká citlivost, jak se pozná, jak s ní pracovat a proč nám můžou pomoci pohádky?
V angličtině se používá termín The Highly Sensitive persons. Jedná se o vrozenou vlastnost velmi citlivé nervové soustavy, tedy způsob vyhodnocování přicházejících podnětů. Jak už jsem zmínila výše, může vysoká citlivost i pěkně potrápit. Tito lidé mají mnohem silnější prožívání, vnímají intenzivněji a tím u nich dochází k častějšímu přetížení.
Z vnějšího pohledu mohou být nepochopení a označovaní za citlivky, nebo být tlačení do situací, které jim nejsou vůbec příjemné. Ze své pedagogické praxe, osobního života, i zkušenosti s mými dětmi vím, že velmi důležité je už jen zjistit, že se vás to týká. Potom se můžeme na situace a na svět koukat jiným filtrem, být se sebou v pohodě a ustát si, že máme trochu jiné potřeby než ostatní.
Aby děti nezažívaly diskomfort a nepřipadaly si, že nejsou v pořádku, je dobré začít s vysokou citlivostí pracovat co nejdříve, a to jak doma, tak ve spolupráci s pedagogy. Hypersenzitivní děti všechno hodně prožívají a mají křehkou sebe-hodnotu. Při komunikaci s nimi není dobré používat silnější kritiku, protože vnímají i jemné nuance.
Mají velkou potřebu klidu a bezpečí, potřebují cítit důvěru. Svět je pro ně velmi intenzivní a chaotický, snadněji, než dospělí se přetíží a vyčerpají okolními vjemy, kdy jim pomůže se stáhnout do klidu. Jsou plaché a obezřetné, mají přirozený sklon ke spravedlnosti, empatii s lidmi i zvířaty a silně vyvinutou kreativitu. Chtějí věci chápat, dělat dobro, objevit smysl. Vysoká citlivost se může projevovat vícero způsoby, některé děti jsou více emocionální, jiné citlivé na své tělo, změny a biorytmus, další jsou zatížené spíše sociálně, nebo spirituálně.
Pokud o hypersenzitivitě nevíme a nepracujeme s ní, dítě může často plakat, mít záchvaty hněvu, prožívat strach, nebo odmítat jídlo. Tyto projevy nejsou vzdor, nebo snaha o získání výhod či pozornosti, ale vyústění narůstajícího napětí, které nebylo zohledněno včas a takto systém citlivých dětí začne zkrátka stávkovat. Mimo jiné může například i zcela přestat mluvit a spolupracovat.
Důležité je s dětmi pracovat na sebepoznávání, schopnosti si všímat, co se s nimi děje, naučit je jednoduché způsoby, jak si ulevit a jak chápat a ventilovat vlastní emoce.
Přidejte se na webinář o rozvojovém vzdělávání, kde se seznámíte s jeho definicí, podíváme se na problémy dnešní doby a jejich dopad na nynější a budoucí život dětí. Ukážeme si cíle udržitelného rozvoje, inspirativní programy, knižní publikace k tématu, inovativní pedagogické přístupy a nebude chybět ani hravá inspirace k aktivitám s dětmi.
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln