Jak na problémy s jídlem u dětí

Zábavné servírování jídla pro děti – rýže ve tvaru sovičky s rajčaty a okurkami na talíři.
Problémy s jídlem u dětí? Zkuste hravou formu!

Stává se vám, že děti ve školce stávkují u jídla? Snažíte se je motivovat, vysvětlovat, ale odpor dětí, zásahy rodičů a mnohdy i personálu vám hatí úsilí? Problémy u jídla se zdají jako jedna velká záhada. Každé dítě je totiž jiné, má jinou osobnost, projevy a preference. Existují tedy nějaká pravidla a informace, které by se daly vztáhnout na celou problematiku?

V první řadě je třeba si říci, že jsou dva druhy příčiny. Jedna je fyziologická a je třeba zde spolupracovat s lékaři. To se týká dětí, které měly problémy již u kojení, nebo při přestupu na tuhou stravu. Často jsou zde poruchy polykacího reflexu, reflux, nebo další potíže s trávením. Vždy je potřeba vyloučit, že dítě některé z těchto potíže trápí.

Potom je tu druhá skupina dětí, daleko početnější, u níž se problémy mění a gradují. Dítě jedlo normálně a začalo vyřazovat potraviny, utíkat od stolu aj. až po roce a půl, či dvou letech věku. Takových dětí je většina, a i když se leckdy jejich výchovná situace kolem jídla dosti zamotá, vždycky lze řešit.

Proč to tak je? Je to procesem sebeuvědomění. Dítě si začne uvědomovat, co mu víc chutná, co chce dělat raději než zrovna jídlo, jaká je kolem jídla doma atmosféra, které chutě a struktury mu jsou příjemné a které ne, případně si spojuje s jídlem negativní zážitky ze života, jako jsou hádky, nebo přejedení, nevolnost či nemoc.

Postupem času také děti čím dál více ovlivňuje okolí, společenské nastavení a vlivem výchovy a fixování drobných krůčků nesprávným směrem se pak snadno stane, že ve 3-4 letech dítě najednou jí jenom určitou skupinu potravin, nebo jen jedno jídlo.

Zdá se to jako neřešitelný problém a rodiče mají často velký strach něco měnit, aby dítě jedlo vůbec něco. Udržují proto status quo, což přináší problémy rodině, i kolektivu ve školce. Dětem proto nosí jídlo z domu, ráno si čtou jídelníček a říkají dítěti, co všechno dnes nebude jíst, případně nosí v tašce sladkosti, které dítě ví, že dostane hned v šatně při jejich příchodu. Tohle nám v podstatě brání v tom, dítě nějak motivovat, aby dělalo v jídle pokroky.

K problému je potřeba se postavit s respektem a brát ho jako cestu na delší dobu, kdy pozvolna přenastavíme návyky dítěte tak, aby zvládalo běžný režim ve školce, přijímalo normální stravu a nebálo se zkoušet ani nové věci.

Na této cestě je žádoucí spolupracovat s rodiči, hned na začátku si nastavit pravidla a postupovat ve vzájemné součinnosti. Děti i rodiče potřebují zpočátku hlavně podporu a ujištění, že jejich problém řešitelný je a spolu to zvládnete. Potom společně zmapujte, kdy a jak vznikal, jak se projevuje, co jim dělá největší potíže a vytyčte si malé kroky, které budete postupně dělat. Každý pokrok oceňujte a nespěchejte, aby na dítě nebyl kladen příliš velký tlak a nevracelo se ke starým návykům.

Podporujte děti pozitivní motivací, řízeným činnostmi a knihami se zdravou stravou, zařazujte práci a hry se skutečnými potravinami a buďte dětem příkladem. Nebojte se přenastavit pravidla ve třídě a vytyčit si nové hranice se školním personálem. Pohoda u jídla a spokojené děti za to stojí.

Smutné dítě sedící u stolu odmítá jídlo na talíři, problém s nechutenstvím.
Nechutenství u dětí: Jak předejít stresu při jídle?

Pokud chcete načerpat více inspirace a ponořit se do tématu hlouběji, srdečně vás zvu na webinář: O problémech s jídlem u dětí, kde si objasníme a zmapujeme důvody a okolnosti, které děti u jídla negativně ovlivňují, řekneme si základní přístupy k řešení nejběžnějších problémů s jídlem (dítě jí jen vybrané potraviny, dítě jí jen sacharidy, nechce si nechat ani nandat jídlo, jí jídlo z domova…). Základ je totiž pochopení problému a přenastavení drobných návyků, které ale ve výsledku znamenají opravdu hodně.

Co se na webináři dozvíte?

  • Vysvětlíme si vývoj vztahu ke stravě.
  • Povíme si, kde vznikají nejčastější chyby a na co se zaměřit.
  • Objasníme si, kde je třeba si dávat pozor a co všechno děti ovlivňuje.
  • Řekneme si jakým způsobem zavádět změny.
  • Naučíme se, co se v dětech odehrává a jak k problému přistupovat s respektem a porozuměním.
  • Ukážeme si vybranou literaturu
  • Dozvíte se výchovné tipy pro rodiče a podněty pro organizaci ve třídě.
  • Dostanete spoustu námětů na aktivity a hry s jídlem.

Zkrátka dostanete pořádnou porci zajímavých informací a tipů, které lze ihned začít využívat v praxi, zpříjemnit atmosféru u jídla ve třídě a nabídnout pomoc rodinám, které jsou v této oblasti bezradné a můžete jim svou podporou velmi ulevit.

Pohádková Lída

Ilustrační obrázek k webináři "O problémech s jídlem u dětí" s Ludmilou Bakonyi Selingerovou, spisovatelkou a předškolní pedagožkou. Termín: 14. ledna 2025, cena: 390 Kč, kapacita: 100 míst.
Webinář „O problémech s jídlem u dětí“ s Ludmilou Bakonyi Selingerovou – Eduall

Ludmila Bakonyi Selingerová
Pohádková Lída - spisovatelka s 15 vydanými tituly pro děti, předškolní pedagog, redaktorka a dvojnásobná maminka. Věřím, že pohádky jsou nejlepší způsob péče o duši a srdce dětí. Moje knihy jsou plné fantazie, magie a dobrodružství, které děti vtáhnou do světa příběhů a jemného učení. Psaní a vymýšlení příběhů mě bavilo od dětství. Začala jsem s ním dokonce v předškolním věku. Někdo chtěl být popelářem, jiný doktorem a já jsem si přála koupit chajdu u řeky, natáhnout si u ní síťovku mezi stromy a v ní psát příběhy… Od dětských přání uběhlo hodně vody, ale láska k psaní mi zůstala.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *