Jóga a mindfulness: Jak mohou pomoci dětem s SPU?

Vodovková ilustrace klidné scény s postavou stojící zády, ruce za zády, a jemně zbarveným pozadím – ilustrace Eduall.
Ilustrace Eduall: Klidná scéna s postavou

Specifické poruchy učení (SPU) zahrnují širokou škálu problémů, které mohou ovlivnit schopnost dítěte číst, psát, počítat nebo se soustředit. Nejčastěji sem patří dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie a poruchy pozornosti, jako je ADHD. Tyto obtíže však zasahují nejen do školního výkonu, ale i do emocionálního a sociálního života dítěte. Děti se často potýkají s nízkým sebevědomím, úzkostí, frustrací a obtížemi při zvládání stresových situací. Jóga a mindfulness představují inovativní a účinné přístupy, které mohou tyto problémy zmírnit a podpořit celkový rozvoj dítěte.

Jóga: Proč je důležitá pro děti s SPU?

Jóga není jen o fyzickém cvičení. Je to komplexní systém, který propojuje tělo, mysl a dech, čímž přispívá k psychické i fyzické pohodě. Pro děti s SPU má jóga řadu specifických výhod:

1. Podpora fyzického rozvoje

Mnoho dětí s SPU čelí problémům s motorikou. Například dysgrafie bývá spojována s obtížemi při manipulaci s psacími pomůckami, zatímco ADHD může zahrnovat problémy s rovnováhou a koordinací. Jóga pomáhá posilovat svaly, zlepšovat pružnost a budovat lepší tělesné povědomí. Děti si prostřednictvím cvičení osvojí schopnost lépe vnímat své tělo, což má pozitivní vliv i na jejich sebevědomí.

2. Zklidnění hyperaktivity

Pro děti s ADHD je typická impulzivita, neklid a obtíže s udržením pozornosti. Jóga nabízí prostor k uvolnění přebytečné energie a zároveň učí, jak zpomalit a zaměřit se na přítomný okamžik. Dynamické pozice, jako je „bojovník“ nebo „pes hlavou dolů“, mohou dětem pomoci vybít energii, zatímco klidnější pozice, jako je „dítě“, podporují relaxaci.

3. Rozvoj schopnosti zvládat stres

Stresující situace, například psaní testů nebo vystupování před třídou, jsou pro děti s SPU často obzvláště náročné. Jóga učí techniky hlubokého dýchání a relaxace, které pomáhají snižovat hladinu stresu. Tyto dovednosti mohou děti využívat i mimo lekce jógy, například při přípravě na školní povinnosti.

4. Podpora kognitivních schopností

Jógové techniky podporují neuroplasticitu mozku – schopnost mozku vytvářet nové spojení. To je obzvláště důležité pro děti s SPU, které potřebují intenzivní a opakovanou stimulaci pro osvojování dovedností, jako je čtení a psaní.

Mindfulness: Nástroj pro zvládání výzev

Mindfulness je praxe, která nám pomáhá být plně přítomní v daném okamžiku. Jde o schopnost plně vnímat, co se děje tady a teď, bez hodnocení nebo kritiky. Pro děti s SPU má mindfulness zásadní přínos, protože učí dovednosti, které jim pomáhají lépe zvládat každodenní náročné situace.

1. Zlepšení emoční regulace

Děti s SPU mohou zažívat intenzivní emoce, jako je frustrace, hněv nebo strach. Mindfulness je učí tyto emoce rozpoznat, pojmenovat a postupně regulovat. Například cvičení „pozorování dechu“ nebo „tělesné skenování“ jim pomáhá vrátit se k sobě a zklidnit se, když jsou rozrušené.

2. Trénink koncentrace

Schopnost soustředit se na konkrétní úkol je pro děti s SPU často výzvou. Mindfulness cvičení, která se zaměřují na jednoduché úkoly, jako je sledování pohybu bříška při dýchání, posilují schopnost zaměřit pozornost. To má pozitivní dopad na školní výkon i každodenní aktivity.

3. Snížení úzkosti

Úzkost je častým průvodním jevem u dětí s SPU. Projevy úzkosti mohou zahrnovat neklid, uzavřenost nebo dokonce somatické příznaky, jako jsou bolesti břicha. Pravidelná praxe mindfulness snižuje hladinu stresového hormonu kortizolu, což vede ke snížení úzkostných projevů.

4. Podpora mezilidských vztahů

Mindfulness cvičení zaměřená na empatii a laskavost, například „meditace laskavosti“, pomáhají dětem lépe pochopit potřeby druhých a budovat zdravé vztahy. To je důležité zejména pro děti, které se kvůli svým obtížím mohou cítit izolované nebo nepochopené.

Praktické aplikace jógy a mindfulness v každodenním životě

Integrace jógy a mindfulness do života dětí s SPU nevyžaduje složitá opatření. Naopak, jednoduché techniky mohou být efektivní, pokud jsou pravidelně a konzistentně používány.

Jóga: Jak začít?

  1. Jednoduché pozice: Zvolte snadné jógové pozice, které nevyžadují přílišnou flexibilitu. Například „kočka a kráva“ nebo „hora“ jsou vhodné pro začátečníky. Další jednoduché pozice zahrnují „dítě“, „motýl“ a „stůl“. Pro malé děti můžete tyto pozice pojmenovat podle zvířat nebo předmětů, což jim usnadní zapamatování.
  2. Krátké lekce: Pro mladší děti nebo děti s ADHD je ideální délka lekce 10–15 minut. Můžete je začlenit do ranního nebo večerního rituálu. K zajištění pravidelnosti můžete stanovit konkrétní dny nebo časy, kdy se jóga bude praktikovat.
  3. Zapojení příběhů: Děti mohou při józe „hrát“ zvířata – například být stromem, kočkou nebo lvem. Tím se cvičení stává zábavnější. Můžete vymýšlet vlastní příběhy nebo využívat knihy a videa, která děti provedou jógovými pozicemi prostřednictvím poutavého příběhu.

Mindfulness: Praktická cvičení

  1. Dechová cvičení: Naučte děti hluboce dýchat a soustředit se na pohyb svého dechu. Můžete použít různé techniky, jako je „květinové dýchání“, kdy si děti představují, že nasávají vůni květin, nebo „drakovo dýchání“, kde děti hluboce nadechnou a pak pomalu vydechují jako drak, který vyfukuje oheň.
  2. Pozorování smyslů: Využijte všímavé cvičení, kdy děti zaměřují pozornost na to, co slyší, cítí nebo vidí. Můžete začít cvičením „5–4–3–2–1“, kde děti postupně identifikují 5 věcí, které vidí, 4 věci, které slyší, 3 věci, které cítí (dotek), 2 věci, které cítí (čich) a 1 věc, kterou chutnají.
  3. Meditační příběhy: Krátké relaxační příběhy, které děti vedou k uvědomění si svého těla a pocitů, mohou být velmi uklidňující. Můžete použít audioknihy nebo nahrávky, které vedou děti meditačním procesem, nebo vytvořit vlastní příběhy, které zahrnují prvky přírody a fantastických zvířat, aby byly pro děti přitažlivé.

Příklad meditačního příběhu pro děti: „Klidná zahrada“

Zavři oči a představ si, že jsi v krásné zahradě. Cítíš, jak se na tvůj obličej opírá slunce a slyšíš ptáky zpívat. Posaď se nebo si lehni pohodlně.

Začni tím, že se pomalu nadechneš nosem a pak pomalu vydechneš ústy. Vnímej, jak se tvůj hrudník zvedá a klesá s každým nádechem a výdechem.

Teď si představ, že vidíš krásné květiny všude kolem sebe. Představ si jejich barvy a vůně. Uklidňuje tě jejich přítomnost…

Na co se dále zaměřit, pokud chceme praktikovat jógu a techniky mindfulness doma nebo ve škole?

Vytvoření klidného prostředí: Zajistěte, aby prostor, kde se bude jóga a mindfulness praktikovat, byl tichý, klidný a bez rušivých elementů. Můžete použít měkké osvětlení, vonné svíčky nebo relaxační hudbu na pozadí, která napomáhá atmosféře klidu a soustředění.

Zapojení celé rodiny: Zkuste zapojit celou rodinu do cvičení jógy a mindfulness. Společná praxe může posílit rodinné vazby a vytvořit pravidelný rituál, na který se všichni budou těšit.

Používání vizuálních pomůcek: Pro děti může být užitečné mít vizuální pomůcky, jako jsou obrázky jógových pozic nebo kartičky s dýchacími technikami. Tyto pomůcky jim mohou pomoci lépe si zapamatovat jednotlivé techniky a cvičení.

Dlouhodobé přínosy jógy a mindfulness

Výsledky výzkumů ukazují, že pravidelná praxe jógy a mindfulness má dlouhodobé pozitivní účinky. Děti s SPU se díky těmto metodám cítí sebevědomější, klidnější a lépe připravené čelit výzvám. Jóga a mindfulness zlepšují nejen jejich kognitivní a motorické schopnosti, ale i celkovou kvalitu života.

Navíc se tyto techniky neomezují pouze na školní prostředí. Dovednosti, které si děti osvojí, mohou využívat i doma, při interakci s přáteli nebo v náročných situacích v dospělosti.

Jóga a mindfulness nejsou náhradou za speciální pedagogické přístupy, ale tvoří důležitý doplněk, který pomáhá dětem s SPU rozvíjet jejich potenciál. Propojením těla a mysli podporují tyto praxe nejen akademické úspěchy, ale také emoční vyrovnanost a radost z každodenního života.

Mgr. Iva Strejčková


Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Mgr. Iva Strejčková
Mgr. Iva Strejčková vystudovala speciální pedagogiku a v současnosti působí jako školní speciální pedagožka v mateřské škole, kde pracuje s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřuje se na hledání efektivních metod podpory jejich rozvoje. Během studijních i pracovních let nasbírala zkušenosti z českých i zahraničních vzdělávacích institucí. Absolvovala stáž na základní škole v Rakousku, kde se seznámila s moderními přístupy k výuce, a získala cenné zkušenosti při práci ve škole a dětském domově pro děti s postižením v Německu. Tyto zahraniční zkušenosti jí poskytly hlubší vhled do inkluzivního vzdělávání a rozšířily její schopnost přistupovat k dětem s respektem k jejich individuálním potřebám. Ráda se dále vzdělává a čerpá poznatky z odborné literatury, přednášek nebo workshopů. Své obzory si rozšiřuje také cestováním, které jí umožňuje nahlížet na vzdělávání a život z širší perspektivy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *