Nošení barefoot obuvi – má vliv na vývoj mozku a učení?

Ilustrovaný chlapeček Edáček ve barefoot botách spojený tenkou linií s mozkem – symbol propojení pohybu, chůze a vývoje mozku u dětí.
Edáček v barefoot botách – propojení chůze a vývoje mozku

Barefoot obuv, tedy obuv s tenkou podrážkou, která napodobuje přirozený tvar chodidla a umožňuje volný pohyb nohy, si v posledních letech získává stále větší pozornost mezi rodiči a odborníky na zdravý vývoj dětí. Tento typ obuvi je často spojován se zlepšením držení těla, prevencí ortopedických potíží a podporou přirozeného vývoje chůze. Mnozí však netuší, že nošení barefoot obuvi může mít také hlubší dopad – například na vývoj mozku, na schopnost dětí efektivně se učit.

Ve školním prostředí, kde děti tráví většinu dne obuté, je důležité věnovat pozornost nejen výběru vhodné obuvi z hlediska pohodlí a estetiky, ale také z pohledu neurovývojového. Pohybový aparát, nervový systém a mozek spolu úzce souvisejí, a právě podněty z chodidel hrají klíčovou roli v utváření nervových spojení a schopnosti soustředit se, učit se a reagovat na podněty. V době, kdy roste zájem o celostní přístupy ke vzdělávání, může být právě barefoot obuv jedním z nástrojů, který podpoří zdravý a harmonický rozvoj dítěte.

Barefoot obuv je navržena tak, aby co nejvíce napodobovala chůzi naboso a respektovala přirozenou anatomii lidského chodidla. Tento typ obuvi se vyznačuje tenkou, flexibilní podrážkou, širokým prostorem pro prsty a minimálním či žádným podpatkem. Díky tomu umožňuje volný, přirozený pohyb chodidla, aktivaci svalů, které nejsou při běžné obuvi často využívány, a zároveň stimuluje nervová zakončení na plosce nohy. Tato filozofie vychází z předpokladu, že lidské tělo – a zejména nohy – je uzpůsobeno k pohybu naboso, a že nadměrně strukturovaná obuv může dlouhodobě narušovat funkční pohybový vzorec a vést k různým zdravotním komplikacím.

Z výzkumů i praktických pozorování vyplývá, že chůze naboso, případně nošení barefoot obuvi, může mít pozitivní dopad na rozvoj motorických dovedností u dětí. Například studie publikované v oblasti dětské kineziologie a neurověd naznačují, že děti, které tráví více času naboso – zejména v raném věku – mají lepší propriocepci (tedy vnímání svého těla v prostoru), kvalitnější rovnováhu a koordinaci pohybů. Tyto dovednosti jsou zásadní nejen pro fyzický rozvoj, ale také pro bezpečný a efektivní pohyb v každodenním životě. Aktivace nervových receptorů v chodidlech, ke které při chůzi v barefoot obuvi dochází, přispívá k lepší integraci senzorických podnětů, a tím i k celkovému zrání nervové soustavy.

Zajímavé je, že tyto motorické benefity se často přelévají i do oblasti kognitivní. Vědecké poznatky z oblasti neurovědy a vývojové psychologie potvrzují, že existuje úzká vazba mezi motorikou a myšlenkovými funkcemi. Jinými slovy – děti, které mají kvalitně rozvinutou hrubou a jemnou motoriku, často lépe zvládají kognitivní úkoly, dokáží se déle soustředit, rychleji zpracovávat informace a efektivněji se učit. Lepší tělesná stabilita a jistota v pohybu totiž znamená, že dítě nemusí věnovat tolik pozornosti udržení rovnováhy či orientaci v prostoru a může více energie směřovat k mentálním činnostem. V tomto kontextu lze barefoot obuv chápat nejen jako prostředek k podpoře fyzického zdraví, ale i jako nástroj pro podporu učení a celostního rozvoje dítěte.

Nošení barefoot obuvi může být obzvláště užitečné pro děti ve věku, kdy se jejich motorické dovednosti rychle vyvíjejí, a to zejména v předškolním a raném školním věku. Barefoot obuv podporuje nejen zdravý vývoj chodidel, ale také správné zapojení svalů nohou a celého těla. Pokud je to možné, zahrňte do každodenní praxe více pohybových aktivit, které vyžadují použití celého těla, například lezení, skákání nebo běhání po různých typech povrchů. Děti se tím naučí vnímat různé podněty, což příznivě ovlivňuje jejich kognitivní rozvoj.

Kromě toho mohou učitelé cíleně využívat pohybové aktivity jako jsou balanční hry, cvičení jógy či dětského strečinku, tanec nebo rytmické pohyby do hudby – to vše nejlépe naboso, kdy děti intenzivně vnímají kontakt se zemí. Velmi efektivní jsou také aktivity jako balancování na jedné noze, přecházení po úzké čáře nebo lavičce, přelézání překážek, chůze po balančních chodnících či přeskoky na ortopedických dlaždicích. Tyto pohyby nejen posilují stabilitu, koordinaci a správné držení těla, ale současně zvyšují schopnost koncentrace a orientace v prostoru.

Podporujte pohyb v přirozených podmínkách

Jedním z klíčových principů barefoot filozofie je přirozený pohyb. Ve školkách a základních školách můžete dětem nabídnout co nejvíce příležitostí pro chůzi a běhání naboso, pokud to podmínky dovolují. Pokud je to možné, vytvořte vnitřní nebo venkovní prostory, kde si děti mohou hrát naboso, například na trávníku nebo měkké podložce. Takové prostředí podporuje správné držení těla a stimulaci chodidel. Výborně pro tyto účely slouží tzv. bosonohé chodníčky (například s kamínky, pískem, šiškami, mulčovací kůrou), které však potřebují pravidelnou údržbu.

Pokud je potřeba, děti mohou začít postupně, například tím, že se na začátku hry nebo cvičení zbaví obuvi a zůstanou jen v ponožkách nebo na boso. I krátké intervaly chůze naboso mohou dětem pomoci lépe si uvědomit své tělo a jeho pohyb.

Ráno naboso – krátké barefoot rituály

Zkuste u dětí zavést ranní „naboso minutu“ – po příchodu domů nebo do školky si vyzují boty a pár minut se volně pohybují po různém povrchu (koberec, dlažba, dřevěná podlaha). Tento jednoduchý rituál aktivuje nervová zakončení na chodidlech a připraví mozek na den plný učení.

Připravte dětem „senzorický start do dne“ – např. přešlapování na masážní podložce, šlápnutí na míček s výstupky nebo chůze po látce s různou strukturou.

Barefoot chůze jako domácí aktivita

I doma lze barefoot jednoduše zařadit – místo pantoflí chodit po bytě bosky, zařadit „čistou zónu“ bez bot, nebo vytvořit senzorický kobereček z různých látek a struktur (např. ze starých triček, provázků, pěnové podložky, korku nebo umělé trávy).

Nechte děti zapojit se do výroby „bosé stezky“ doma – slepte kousky různých povrchů na jednu dlouhou pásku nebo karton a nechte je přecházet po ní několikrát denně.

Vycházky naboso – začněte na bezpečných površích

Během teplejších měsíců zařaďte vycházky naboso venku – třeba na zahradě, v parku nebo na písku. Začněte s krátkými úseky a bezpečnými povrchy. Děti si rychle zvyknou a chůze naboso se stane příjemným zážitkem.

Vyhněte se betonovým chodníkům s ostrými kamínky nebo neudržovaným plochám. Ideální je tráva, hlína, písek nebo měkká lesní pěšina.

Začněte hravou formou – hrajte si s chodidly

Hry, které zapojují chodidla, jsou skvělým způsobem, jak rozvíjet vnímání, koordinaci a posílit svaly nohou. Stačí 5–10 minut denně.

„Chyť míček chodidlem“ – děti se snaží zvednout malý míček nebo kapesník prsty na nohou.

„Stavba nohou“ – stavění věže z kostek pouze pomocí nohou.

„Stopy“ – chůze po předkreslené trase s různými typy kroků: špičky, paty, vnější hrana nohy.

Školní barefoot zóna – i ve třídě to jde

Můžete vytvořit v koutku třídy „tichý senzorický koutek“, kde si děti odpočinou od bot – položit masážní kobereček, pěnové dlaždice nebo přírodní prvky (kamínky, klacíky).

Po ranním kruhu nechte děti projít „bosou stezkou“, než si sednou k učení – aktivujete jejich nervový systém bez hluku a zbytečné aktivity.

Nošení barefoot obuvi nebo pohyb naboso není jen zdravotní módní trend – je to návrat k přirozenému vývoji, který respektuje tělo, smysly i mozek dítěte. Děti, které se mohou pohybovat přirozeně, lépe vnímají své tělo, snadněji se učí, lépe se soustředí a celkově působí klidněji a vyrovnaněji.

Mgr. Iva Strejčková


Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Mgr. Iva Strejčková
Mgr. Iva Strejčková vystudovala speciální pedagogiku a v současnosti působí jako školní speciální pedagožka v mateřské škole, kde pracuje s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřuje se na hledání efektivních metod podpory jejich rozvoje. Během studijních i pracovních let nasbírala zkušenosti z českých i zahraničních vzdělávacích institucí. Absolvovala stáž na základní škole v Rakousku, kde se seznámila s moderními přístupy k výuce, a získala cenné zkušenosti při práci ve škole a dětském domově pro děti s postižením v Německu. Tyto zahraniční zkušenosti jí poskytly hlubší vhled do inkluzivního vzdělávání a rozšířily její schopnost přistupovat k dětem s respektem k jejich individuálním potřebám. Ráda se dále vzdělává a čerpá poznatky z odborné literatury, přednášek nebo workshopů. Své obzory si rozšiřuje také cestováním, které jí umožňuje nahlížet na vzdělávání a život z širší perspektivy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *