Psychomotorický vývoj dítěte je komplexní proces zahrnující fyzickou, tedy motorickou pohybovou oblast a psychickou oblast včetně emoční stránky dítěte. Každé dítě se vyvíjí individuálně, avšak existují určité vývojové milníky (obzvláště v prvním roce života), které slouží jako orientační body pro sledování správného vývoje. Odchylky od těchto milníků mohou signalizovat potřebu odborné intervence. Přestože běžný pedagog nemá kompetenci k tomu, aby se rodičů svých žáků vyptával na jejich průběh narození, poporodní adaptaci či vývoj v prvním roce života, mnohdy by mu nástin těchto informací objasnil příčiny projevů ve školním prostředí. Pojďme si přiblížit, o jaké milníky se v prvním roce života jedná.
Věk dítěte | Typický vývojový milník |
3 měsíce | zvedá hlavičku na bříšku, reaguje úsměvem |
6 měsíců | přetáčí se, hraje si s ručičkami, sahá po hračce |
9 měsíců | sedí bez opory, leze, rozumí jednoduchým slovům |
12 měsíců | staví se, první kroky, říká první slova, ukazuje prstem |
Pokud dítě tyto dovednosti nezvládá nebo se projevuje výrazná asymetrie, nedostatek kontaktu či slabá reakce na podněty, může jít o odchylku ve vývoji. Je proto vhodné navštívit odborníka (např. konzultovat s pediatrem, fyzioterapeutem, ergoterapeutem).
Psychomotorický vývoj zahrnuje propojení pohybu a psychických procesů – tedy nejen jak dítě pohybuje tělem, ale i jak vnímá, myslí, komunikuje a reaguje na podněty. Vývoj probíhá ve vzájemně provázaných oblastech:
1. Hrubá motorika
Velké pohyby těla – zvedání hlavy, přetáčení, lezení, chůze, běh.
2. Jemná motorika
Drobné pohyby rukou a prstů – uchopování, manipulace s předměty, držení tužky.
3. Koordinace pohybu
Propojení očí a rukou, stabilita, rovnováha, koordinace pravé a levé strany těla.
4. Řečový a jazykový vývoj
Schopnost vydávat zvuky, tvořit slova, porozumět řeči a komunikovat.
5. Kognitivní vývoj (myšlení, pozornost, paměť)
Vnímání světa, soustředění se, nacházení řešení problémů, schopnost učení se novým věcem.
6. Senzorický vývoj (smyslové vnímání)
Zrak, sluch, hmat, čich, chuť – ale i schopnost integrovat smyslové podněty (sensorická integrace).
7. Sociální a emoční vývoj
Navazování vztahů, empatie, vyjadřování emocí, samostatnost, spolupráce.
Vývoj těchto oblastí je úzce propojený – opoždění nebo odchylka v jedné oblasti často ovlivňuje i další.
Odchylky, které se neprojeví zcela zřetelně v prvním roce života, mohou nápadně vystoupit v období předškolního věku nebo školního věku během prvního ročníku základní školy. Důvodem je první zkušenost dítěte s požadavkem na spolupráci s cizí autoritou v neznámém prostředí, ve kterém probíhá řízená činnost s vymezenými pravidly. V těchto momentech se projevuje úroveň adaptability dítěte.
U dětí ve věku 3–6 let se mohou odchylky projevovat v těchto oblastech:
1. Sociální a emoční oblast
2. Komunikační schopnosti
3. Motorika a koordinace
4. Pozornost a soustředění
Důležitá je i podpora rodiny a informovanost pedagogů, kteří mohou odchylky zachytit mezi prvními a upozornit na ně rodiče.
Při vstupu do školy jsou na dítě kladeny nové nároky: samostatnost, soustředění, porozumění pokynům, kooperace i výkon. Děti s vývojovými odchylkami se mohou začít nápadně odlišovat.
Pro představu poslouží následující příklady projevů chování:
1. Poruchy pozornosti a aktivity
2. Problémy v oblasti řeči a komunikace
3. Specifické poruchy učení
4. Sociální a emoční vývoj
Vždy záleží na konkrétní situaci, avšak nic nezkazíte, pokud se prvně poradíte s pediatrem. Je dobré mít na paměti, že dva názory dvou odborníků Vám může přinést více úhlů pohledu. Pokud má dítě obtíže v komunikaci, obracejte se na klinického logopeda a následně na speciálně pedagogické centrum pro vady řeči. Pokud pozorujete výrazně kolísavou pozornost u dítěte ještě na konci prvního ročníku základní školy, obraťte se na školní poradenské pracoviště (na výchovného poradce, školního speciálního pedagoga či školního psychologa) a následně na pedagogicko-psychologickou poradnu. Nejde o to, přiznat dítěti „nálepku“ diagnózy, ale o nabídnutí pomoci.
Bc. et Bc. Alena Fenclová
Zdroj: Vlastní zkušenosti autorky článku
Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o AP od autorky článku, máte možnost zakoupit záznam webináře zde:
První kroky asistenta pedagoga: Jak uspět ve třídě | Záznam webinář Eduall
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu