Odchylky v psychomotorickém vývoji dítěte – proč by nás měly zajímat

Psychomotorický vývoj dítěte je komplexní proces zahrnující fyzickou, tedy motorickou pohybovou oblast a psychickou oblast včetně emoční stránky dítěte. Každé dítě se vyvíjí individuálně, avšak existují určité vývojové milníky (obzvláště v prvním roce života), které slouží jako orientační body pro sledování správného vývoje. Odchylky od těchto milníků mohou signalizovat potřebu odborné intervence.​ Přestože běžný pedagog nemá kompetenci k tomu, aby se rodičů svých žáků vyptával na jejich průběh narození, poporodní adaptaci či vývoj v prvním roce života, mnohdy by mu nástin těchto informací objasnil příčiny projevů ve školním prostředí. Pojďme si přiblížit, o jaké milníky se v prvním roce života jedná.

Věk dítěteTypický vývojový milník
3 měsícezvedá hlavičku na bříšku, reaguje úsměvem
6 měsícůpřetáčí se, hraje si s ručičkami, sahá po hračce
9 měsícůsedí bez opory, leze, rozumí jednoduchým slovům
12 měsícůstaví se, první kroky, říká první slova, ukazuje prstem

Pokud dítě tyto dovednosti nezvládá nebo se projevuje výrazná asymetrie, nedostatek kontaktu či slabá reakce na podněty, může jít o odchylku ve vývoji. Je proto vhodné navštívit odborníka (např. konzultovat s pediatrem, fyzioterapeutem, ergoterapeutem).

Co zahrnuje psychomotorický vývoj?

Psychomotorický vývoj zahrnuje propojení pohybu a psychických procesů – tedy nejen jak dítě pohybuje tělem, ale i jak vnímá, myslí, komunikuje a reaguje na podněty. Vývoj probíhá ve vzájemně provázaných oblastech:

1. Hrubá motorika

Velké pohyby těla – zvedání hlavy, přetáčení, lezení, chůze, běh.

2. Jemná motorika

Drobné pohyby rukou a prstů – uchopování, manipulace s předměty, držení tužky.

3. Koordinace pohybu

Propojení očí a rukou, stabilita, rovnováha, koordinace pravé a levé strany těla.

4. Řečový a jazykový vývoj

Schopnost vydávat zvuky, tvořit slova, porozumět řeči a komunikovat.

5. Kognitivní vývoj (myšlení, pozornost, paměť)

Vnímání světa, soustředění se, nacházení řešení problémů, schopnost učení se novým věcem.

6. Senzorický vývoj (smyslové vnímání)

Zrak, sluch, hmat, čich, chuť – ale i schopnost integrovat smyslové podněty (sensorická integrace).

7. Sociální a emoční vývoj

Navazování vztahů, empatie, vyjadřování emocí, samostatnost, spolupráce.

Vývoj těchto oblastí je úzce propojený – opoždění nebo odchylka v jedné oblasti často ovlivňuje i další.

Jak se mohou odchylky psychomotorického vývoje projevit v mateřské škole?

Odchylky, které se neprojeví zcela zřetelně v prvním roce života, mohou nápadně vystoupit v období předškolního věku nebo školního věku během prvního ročníku základní školy. Důvodem je první zkušenost dítěte s požadavkem na spolupráci s cizí autoritou v neznámém prostředí, ve kterém probíhá řízená činnost s vymezenými pravidly. V těchto momentech se projevuje úroveň adaptability dítěte.

U dětí ve věku 3–6 let se mohou odchylky projevovat v těchto oblastech:

1. Sociální a emoční oblast

  • Dítě má obtíže navazovat kontakt s vrstevníky, hraje si samo, často se straní.
  • Nezapojuje se do skupinových her nebo neumí sdílet hračky.
  • Reaguje neúměrně na běžné podněty (pláče, zlobí se, uteče).
  • Má potíže s adaptací na změnu režimu nebo odloučení od rodičů.

2. Komunikační schopnosti

  • Dítě nemluví vůbec, nebo mluví málo a nesrozumitelně, má chudší slovní zásobu.
  • Nedokáže vyprávět jednoduchý děj, odpovídá jedním slovem.
  • Nerozumí složitějším pokynům typu: „Dej medvídka na židli.“

3. Motorika a koordinace

  • Potíže s oblékáním, hygienou, jídlem – pomalé, neobratné.
  • Špatná koordinace – časté zakopávání, neobratné běhání, padání (po 3. roce věku dítěte by se měl propojit palec s motorickým centrem mozku, a proto by dítě mělo být již stabilní a jeho pohyby přesné).
  • Potíže s kreslením, stříháním, stavěním z kostek (grafomotorika a jemná motorika).

4. Pozornost a soustředění

  • Dítě nevydrží u činnosti, rychle se rozptýlí.
  • Potřebuje neustálé připomínání, opakování zadání.
  • Při řízených činnostech „odchází“ myšlenkami jinam.

Důležitá je i podpora rodiny a informovanost pedagogů, kteří mohou odchylky zachytit mezi prvními a upozornit na ně rodiče.

A jak se odchylky ve vývoji projevují u raných školáků na základní škole?

Při vstupu do školy jsou na dítě kladeny nové nároky: samostatnost, soustředění, porozumění pokynům, kooperace i výkon. Děti s vývojovými odchylkami se mohou začít nápadně odlišovat.

Pro představu poslouží následující příklady projevů chování:

1. Poruchy pozornosti a aktivity

  • Dítě neudrží pozornost, často odbíhá, vstává bez dovolení.
  • Přeskakuje v úkolu, vynechává části zadání, dělá chyby z nepozornosti.
  • Mluví mimo téma, ruší ostatní, reaguje impulzivně.

2. Problémy v oblasti řeči a komunikace

  • Dítěti byla diagnostikována klinickým logopedem např. vývojová dysfázie, mutismus, dyslalie apod. Na základě vyšetření ve speciálně pedagogickém centru pro vady řeči je nastavena dítěti podpora do výuky a modifikace metod zohledňující projevy diagnózy.
  • Pro dítě je náročné formulovat odpovědi. Pedagog se může setkat i s dítětem, jehož verbální projev je na hranici srozumitelnosti.
  • Dítě má obtíže s porozuměním textu včetně zadání úkolů.

3. Specifické poruchy učení

  • Potíže se čtením, psaním nebo počítáním – časté chyby, pomalé tempo.
  • Špatná orientace v prostoru nebo čase (např. zaměňování písmen, stran).

4. Sociální a emoční vývoj

  • Pro dítě je náročné vytvořit si stabilní místo v kolektivu.
  • Projevuje úzkost. Mohou se objevit záchvaty pláče nebo vzteku při ranní přípravě odchodu do školy.
  • Dítě se vyhýbá novým situacím, což může pramenit z nízkého sebevědomí.

Proč je důležité všímat si těchto signálů?

  • Odchylky nejsou „nešikovnost“ nebo „výchovný problém“, ale často signál vývojové odlišnosti.
  • Dítě nemusí nutně prožívat dlouhodobý neúspěch, pokud mu včas poskytneme podporu například ve formě odborné intervence, asistenta pedagoga, individuální přístup.
  • Spolupráce mezi školou, rodinou a odborníky je stěžejní k porozumění potřebám dítěte.
  • Mozek dítěte je v prvních letech života vysoce plastický – schopný přizpůsobení a učení. Čím dříve je zajištěna podpora (např. fyzioterapie, logopedie, speciální pedagogika), tím lepší jsou vyhlídky dítěte na přirozené začlenění do kolektivu a školního prostředí.
  • Odchylky nelze „vypozorovat a napodobovat“ nebo „nechat dítě dozrát“, jak se často říká. Ztracený čas může znamenat, že dítě bude později čelit zbytečným obtížím.
  • Psychomotorický vývoj není jen o tom, zda dítě „už chodí“, ale o celkovém propojení pohybu, komunikace a porozumění světu. Včasné rozpoznání vývojových odchylek dává dítěti náskok – umožňuje mu růst v prostředí, které chápe jeho potřeby a umí na ně reagovat.

Na koho se obrátit s prosbou o radu?

Vždy záleží na konkrétní situaci, avšak nic nezkazíte, pokud se prvně poradíte s pediatrem. Je dobré mít na paměti, že dva názory dvou odborníků Vám může přinést více úhlů pohledu. Pokud má dítě obtíže v komunikaci, obracejte se na klinického logopeda a následně na speciálně pedagogické centrum pro vady řeči. Pokud pozorujete výrazně kolísavou pozornost u dítěte ještě na konci prvního ročníku základní školy, obraťte se na školní poradenské pracoviště (na výchovného poradce, školního speciálního pedagoga či školního psychologa) a následně na pedagogicko-psychologickou poradnu. Nejde o to, přiznat dítěti „nálepku“ diagnózy, ale o nabídnutí pomoci.

Bc. et Bc. Alena Fenclová

Zdroj: Vlastní zkušenosti autorky článku

záznam webináře Eduall První kroky asistenta pedagoga: jak uspět ve třídě. Lektoruje paní Alena Fenclová

Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o AP od autorky článku, máte možnost zakoupit záznam webináře zde:

První kroky asistenta pedagoga: Jak uspět ve třídě | Záznam webinář Eduall


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Bc. et Bc. Alena Fenclová
Alena Fenclová působí na pozici školního speciálního pedagoga na základní škole. Ve školství pracuje od roku 2018. Sbírala zkušenosti na různých pozicích, od asistentky pedagoga, vychovatelky školní družiny přes vedoucí kroužků a vyučující. Od roku 2023 má svou poradenskou praxi v Berouně, kde pomáhá svým dětským klientům stimulačními programy (Maxík, Příprava na čtení dle Elkonina, Neuro-vývojová stimulace).
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *