Při práci s předškolákem s ADHD se potkáváme s dítětem, které se denně potýká s obtížemi, jež by zaskočily i dospělé. V klíčových oblastech pro život ve společnosti (sociální a emocionální rozvoj) se děti s ADHD vyvíjejí nerovnoměrně a často pomaleji, což komplikuje jejich fungování v rodině i ve školce. Vše, co nám přijde automatické a učíme se prostým pobýváním s ostatními, je pro tyto děti velmi náročné, protože mají odlišnou přirozenost (jsou impulzivní, akční, nesoustředěné), a proto vnímají svět jinak. Naším úkolem je postupně je seznamovat s pravidly společnosti a pomáhat jim překonávat překážky, které před ně klade jejich diagnóza i systém vzdělávání. Postupným zvyšováním nároků po malých krocích je „otužujme“, a hlavně nepřepalme začátek – začněme s menšími očekáváními, ale v láskyplné atmosféře, abychom následující trénink sociálních a emočních dovedností co nejvíce zefektivnili.
Jsou to děti divoké, hlučné, chaotické, impulzivní, které nevydrží u ničeho dlouho a snadno se rozzlobí. Konflikty často řeší hned a nezřídka ručně. Neustále mluví nebo křičí, reagují přehnaně a rychle. Nálady se jim mění náhle a bez zjevné příčiny. Upadají do afektivních záchvatů, pláče nebo jsou agresivní. Ale také jsou to děti dobrosrdečné, komunikativní, veselé, se smyslem pro humor, tvořivé, zvídavé a plné energie pro objevování světa.
ADHD je dědičná neurovývojová odlišnost, a to biochemická a strukturální. Jednoduše řečeno, mozek dětí s ADHD jinak zpracovává chemické látky, kterých má navíc méně a v nestabilním množství. Řídící centrum mozku (prefrontální kortex) se vyvíjí pomaleji a je menší. Je zodpovědné za pozornost, filtrování podnětů, reakce, práci s časem, myšlenkami, náladami a spánkem. Děti s ADHD se hůře soustředí, jsou rychlé, zapomínají pokyny, snadno se vyruší, mají nadměrnou potřebu pohybu a působí, jako by byly poháněné motorem. Schopnost sebekontroly je také součástí práce předního mozku, který kvůli ADHD nepracuje tak, jak by měl.
Předškolní děti s ADHD se projevují jako výrazně mladší (o 2-3 roky), jejich hyperaktivita a impulzivita mají nejničivější vliv na vztahy, protože bývají vnímány jako nevychovanost (berou hračky, vběhnou do hry, uzurpují si pozornost).
Naprostým základem je dostatek informací, co ADHD obnáší, jak se projevuje a jak těmto projevům rozumět. Ve své praxi se často setkávám s dospělými, kteří mají informace, ale neumí v daných projevech správně číst a nerozumí skutečným důvodům chování dítěte. Například je snadné vnímat nevhodné způsoby upoutávání pozornosti jako problém a snažit se toto chování eliminovat, přestože se jedná o jeho potřebu a nástroj k ovlivňování vlastní schopnosti se soustředit. Má-li dítě dostatek pozornosti, nemá takový problém držet projevy svého ADHD na uzdě.
Není možné se vždy dítěti s ADHD věnovat tolik, kolik by zrovna potřebovalo. Existuje však několik možností, jak mu jeho potřebu pozornosti sytit průběžně. Ukazovala jsem učitelům drobné triky, jako jsou gesta „palec nahoru“ nebo „vidím tě“, kdy dítě vyhledávalo učitelku očima, ta navázala oční kontakt a gestem dala najevo, že o dítěti ví. Tím se doba, po kterou nevyžadovalo přímou účast, prodloužila, tím spíš, když pak tato gesta používala preventivně.
Úkolem dospělých není dítě s ADHD odnaučit vyžadovat pozornost (je to jeho potřeba), ale pomoci mu způsoby, kterými si o ni říká, kultivovat, najít lepší, sociálně vhodnější. Zároveň by měla mít osoba na paměti, že čím horším způsobem si o pozornost říká, tím zoufaleji ji potřebuje. Jak tomuto paradoxu porozumět?
Sebeovládání, tedy schopnost poradit si s projevy svého ADHD, je závislá na schopnosti se sám na sebe soustředit. Klesá-li schopnost se soustředit, klesá i schopnost sebekontroly a projevy ADHD se mohou utrhnout ze řetězu. To poslední, co dítě v takové chvíli potřebuje je, aby ho dospělý začal okřikovat, protože to negativně ovlivňuje jejich vzájemný vztah, jehož kvalita je pro vývoj dítěte s ADHD zcela zásadní.
V předškolním věku si děti vytváří názor na základě toho, jak na ně reagují dospělí. Je proto důležité dávat zpětnou vazbu, která bude sice důsledná, ale zároveň laskavá a povede nejen k jasnému označení, co dělat nemají, ale poskytne hlavně návody, jak se s danými situacemi vypořádat lépe. Dospělý by se měl podílet na utváření pozitivního sebeobrazu dítěte s ADHD a posilovat jeho schopnost překonávat překážky, např. vysvětlováním, jaká je situace pro něj a jaká pro ostatní (tzv. tlumočit mu úhel pohledu svůj i ostatních, které si dítě s odlišným neurovývojem neumí samo představit). Skvělou a pro tento věk vhodnou metodou tréninku je např. hraní rolí s plyšáčky.
Velkou roli hraje také způsob komunikace. Dospělý by měl dbát na jasnost, stručnost a strukturovanost svých pokynů, ověřit si, že dítě pokynům rozumělo. To je prevence konfliktů a pocitů křivdy. Zde nastává problém při snaze komunikovat mile a s množstvím zdrobnělinek. Čím obsáhlejší sdělení, tím je to náročnější a větší je šance, že nedojde ke splnění pokynů. Pro hladkou komunikaci je doporučuji používat „já sdělení“ – popis toho, co se mnou daná situace dělá. Jedná se o neobviňující styl komunikace, který nevyvolává v dětech pocit, že udělaly něco špatně, ale informuje je o tom, jak situaci vidí druhý člověk a co by potřeboval jinak. Dítě s ADHD není schopné samo vymyslet, jak se má zachovat jinak (jinak by se tak zachovalo přirozeně). Dospělý mu může pomoci tím, že mu přednese možnosti, ze kterých si dítě samo vybere (tím podpoří také jeho samostatnost, sebevědomí a pocit kontroly nad vlastním životem).
Základním úkolem je připravit předškolní děti s ADHD na zvládání nároku základní školy – postupně budovat vztah k povinnostem, podpořit pracovní návyky a motivovat dodržování režimu. Jedná se o úkol nelehký.
Při zvykání si na režim je potřeba postupovat po krůčcích a nároky zvyšovat postupně. Cokoli od dítěte chceme, musíme mu nejdříve ukázat a ověřit si, zda tomu rozumí – nechat si pokyn zopakovat nebo aby ukázalo, co má dělat. Důležité je nezadávat více pokynů zaráz a co nejjednodušeji, aby se snížilo riziko, že dítě pokyny nesplní.
Jelikož je důležitá vizuální opora, není od věci mít povinnosti spjaté s daným místem znázorněny pomocí piktogramů. Dítě je tak znovu upozorněno na to, co má dělat, což pro něj může být příjemnou pomocí. Pokud navíc vykonává danou povinnost na piktogramu nějaké dítěti blízká postavička, je více motivováno. Jeho motivaci můžeme navíc podpořit i tím, že si dítě postavičku např. vybarví nebo upraví dle svých potřeb.
Přístup dospělého by měl v rámci předškolní přípravy vynikat trpělivostí, motivovaností, vírou v úspěšnost procesu a laskavou důsledností. Není dobrý nápad s dětmi diskutovat, zda zadaný pokyn splní, či ne. Prostor pro diskuzi je, jakým způsobem dítě pokyn splní. Pro dítě je důležité, aby cítilo jistotu a bezpečí, v opačném případě se snaží najít hranice samo a zkouší dospělého, aby si ověřilo, zda hranice existují a může se cítit bezpečně. Dospělí často chování interpretují jako zlobení a dělání naschválů, ale jedná se o zoufalou snahu získat jistotu, kterou pro úspěšné fungování v daném prostředí dítě s ADHD potřebuje.
Buďte hraví – děti se nejlépe učí hrou a např. soustředěnost, trpělivost, zvládání frustrace apod. jsou všechno dovednosti, které lze hrami krásně a postupně trénovat (pravidla her lze pro naše potřeby libovolně upravovat, jde vždy o to, co hrou chceme dítě skutečně naučit). Využívejte motivační bodové plány, mapujte pokroky a „otužujte“ postupně. 🙂
Pod vedením dětské psycholožky Mgr. Petry Vorlíčkové se během čtyř setkání naučíte, jak efektivně pracovat s dětmi s poruchou pozornosti – od nastavení hodin a komunikace, přes podporu vztahů ve třídě, motivaci a pravidla, až po spolupráci s rodiči a poradenskými zařízeními.
ADHD/ADD prakticky – kompletní série 4 webinářů pro učitele | Eduall
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln