Šikana je vážný a stále přítomný problém, který postihuje nejen děti, ale i dospělé. Nejčastěji se objevuje ve školním prostředí, kde má devastující vliv nejen na oběti, ale i na svědky a celkovou atmosféru ve třídě. Ať už jde o fyzické násilí, psychickou manipulaci, nebo novodobou formu kyberšikany, všechny tyto projevy mají závažné a dlouhodobé následky. Děti, které se stanou oběťmi šikany, si nesou traumata, která je mohou ovlivnit po celý život.
Abychom šikanu mohli efektivně řešit, je nezbytné ji vnímat jako problém celé společnosti, a nikoliv pouze jako záležitost školy nebo rodiny. Prevence šikany je úkol, který spojuje učitele, rodiče, žáky a širší komunitu. Jak tedy společně vytvořit bezpečné a podporující prostředí, kde šikana nebude mít žádné místo?
Dospělí mají klíčovou roli v prevenci šikany, protože jsou často první, kdo může odhalit, že se ve třídě nebo mezi dětmi něco děje. Důležité je, aby nejen reagovali, když šikana nastane, ale také aktivně pracovali na vytváření prostředí, které jí předchází. To znamená věnovat pozornost detailům, projevům dětí a dynamice třídního kolektivu. Prevence šikany začíná u ochoty dospělých vytvářet prostor pro otevřenou komunikaci, respekt a zodpovědnost za chování. Dospělí by měli vést děti k tomu, aby se učily vzájemně si pomáhat, naslouchat si a chápat pocity druhých.
Učitelé jsou nepostradatelnou součástí prevence šikany, protože tráví s dětmi značnou část dne a mají jedinečnou možnost pozorovat, jak se jednotliví žáci chovají v různých situacích. Jsou to právě učitelé, kdo může rozpoznat, zda některé dítě vykazuje známky uzavřenosti, vyhýbá se kolektivním aktivitám, nebo naopak projevuje agresivní chování vůči ostatním. To jsou signály, které mohou naznačovat problémy v sociálních vztazích nebo dokonce šikanu. Včasná intervence může často zabránit tomu, aby se situace zhoršila. Učitelé by měli ve třídě aktivně podporovat prostředí, kde jsou hodnoty jako respekt, tolerance, empatie a spolupráce na prvním místě. Vytváření atmosféry důvěry a přijetí může výrazně snížit pravděpodobnost vzniku šikany.
Důležité je, aby učitelé také věděli, jak se zachovat, pokud k šikaně dojde. Měli by mít jasno v tom, jakým způsobem řešit problémy mezi žáky a jak zůstat v kontaktu s rodiči, aby do celého procesu intervence mohli zapojit celou rodinu. Pravidelná třídní setkání, diskuse o hodnotách a pravidlech chování, stejně jako individuální podpora pro děti, které se chovají problematicky, jsou klíčovými kroky, jak učitelé mohou přispět k prevenci šikany.
Prevence šikany začíná i doma. Rodiče mají nesmírně důležitou roli při formování chování a hodnot svých dětí. Diskuze o tom, co je správné a co špatné, by měla být součástí každodenního života rodiny. Rodiče by měli vést své děti k tomu, aby respektovaly rozdíly mezi lidmi, naučily se vyjadřovat své pocity a řešily konflikty konstruktivně. Když se rodiče aktivně podílejí na životě svých dětí, mohou včas zachytit signály, že jejich dítě je buď obětí, nebo agresorem šikany.
Rodiče by měli také udržovat otevřený dialog s učiteli, aby mohli společně řešit případné problémy. Je důležité, aby rodiče věděli, jaké jsou školní postupy v případě, že se vyskytne šikana, a byli připraveni spolupracovat na řešení situace. Vytváření jednotného postupu mezi rodinou a školou zajišťuje, že děti dostanou adekvátní podporu a že se šikana nešíří nepozorovaně.
Třídnické hodiny by měly být pravidelně organizovány a zaměřeny nejen na školní záležitosti, ale především na posilování vztahů mezi žáky a prevenci vzniku konfliktů. Témata jako hodnoty přátelství, vzájemný respekt a řešení konfliktů mohou být nejen prospěšná, ale i inspirující. Učitelé by měli žákům umožnit otevřeně mluvit o svých problémech, sdílet pocity a názory, což přispívá k vytvoření důvěry mezi žáky a učiteli. Vytváření takového prostoru podporuje prevenci šikany, protože děti se učí, jak řešit neshody bez agresivity a jak se vzájemně respektovat.
Učitelé by měli být pravidelně školeni v technikách řešení konfliktů a identifikaci signálů šikany, aby byli schopni včas rozpoznat problémy a adekvátně na ně reagovat. Vzdělávání o prevenci šikany by mělo zahrnovat nejen teoretické poznatky, ale i praktické nástroje a cvičení, jak se efektivně vyrovnávat s problémy ve třídě. To může zahrnovat kurzy na rozvoj komunikačních dovedností, řešení krizových situací a techniky, jak podporovat emocionální inteligenci žáků. Když jsou učitelé dobře informovaní a připravení, mohou vytvořit bezpečnější prostředí pro všechny děti ve třídě.
Je zásadní, aby učitelé věnovali čas individuálním rozhovorům s žáky, které jim umožní lépe pochopit jejich pocity, potřeby a problémy. Tímto způsobem mohou učitelé zjistit, zda některý z žáků čelí osobním problémům, které by mohly vést k negativnímu chování vůči ostatním, nebo zda je někdo v roli oběti. Individuální přístup pomáhá nejen v prevenci šikany, ale také při vytváření důvěry mezi žákem a učitelem. Žáci, kteří cítí podporu a porozumění, jsou méně náchylní k agresivnímu chování a více ochotní požádat o pomoc, pokud se stanou svědky nebo oběťmi šikany.
Pravidelný a otevřený rozhovor s dítětem o jeho zážitcích ve škole je klíčový pro prevenci šikany. Důležité je naslouchat bez přerušování, s empatií a zájmem, aby dítě vědělo, že má podporu a může se svěřit s jakýmikoli problémy. Důležité je vyhýbat se okamžitému hodnocení, spíše se soustředit na otevřené otázky, které umožní dítěti se rozpovídat a lépe pochopit, co se ve škole děje.
Příklad otázek:
Byl někdo ve třídě dnes smutný nebo naštvaný? Všiml/a sis proč?
Je někdo ve třídě, kdo bývá často sám? Co si o tom myslíš?
Máš pocit, že se všichni k sobě chovají fér?
Cítil/a ses dnes ve škole dobře? Proč ano/ne?
Viděl/a jsi někdy, že by se někdo k někomu choval ošklivě? Jak se při tom cítíš?
Co myslíš, že by se dalo udělat, aby se ve třídě všichni cítili dobře?
Stalo se někdy, že ti někdo řekl něco nepříjemného? Jak jsi na to reagoval/a?
Rodiče by měli být vnímaví k jakýmkoli změnám v chování svého dítěte. Pokud dítě vykazuje neochotu chodit do školy, je smutné nebo vykazuje zvýšenou úzkost, je to často signál, že se něco děje. Tyto změny mohou naznačovat, že dítě čelí šikaně, nebo se nachází v jiné těžké situaci. V těchto případech je důležité neprodleně se obrátit na školu nebo odborníky, aby situaci společně řešili a nalezli správný přístup. Včasné rozpoznání problémů a komunikace s učiteli nebo školními poradci je klíčové pro rychlé řešení.
Rodiče by měli být vzorem pro své děti v oblasti mezilidských vztahů. Ukazování dětem, jak se chovat s respektem, ohleduplností a empatií k ostatním, je základním kamenem prevence šikany. Děti se učí tím, co vidí, a rodiče, kteří se chovají k druhým s úctou, ukazují dětem, jak hodnotné je budování pozitivních vztahů. Kromě toho by rodiče měli vést děti k tomu, aby uměly reagovat na neúctu nebo zlé chování ostatních – tím, že je naučí, jak reagovat asertivně a jak vyhledat pomoc v případě potřeby.
Zapojení žáků do prevence šikany
Děti a mladí lidé hrají klíčovou roli v prevenci šikany. Často jsou svědky nebo přímými účastníky těchto situací, a proto je důležité je naučit, jak reagovat, když se s šikanou setkají.
Třída, kde děti spolupracují a cítí se bezpečně, poskytuje menší prostor pro šikanu. Skupinové aktivity, jako jsou hry na důvěru, společné projekty nebo výlety, posilují vztahy mezi dětmi a rozvíjejí empatii.
Například:
Stavba věže – Skupinky dostanou materiál (špejle, provázky, papír, lepicí pásku) a mají společně postavit co nejvyšší věž. Posiluje týmovou práci a kreativitu.
Lidský uzel – Děti si stoupnou do kruhu, chytí se rukama jiných spolužáků a musí se rozmotat bez puštění rukou. Podporuje komunikaci a spolupráci.
Jak by ses cítil/a? – Učitel popisuje různé situace (např. „Někdo tě nepozve na oslavu“), děti vyjádří, jak by se cítily, a diskutují o tom. Pomáhá vnímat emoce druhých.
Kdo jsem? – Děti si na čelo přilepí kartičku s rolí (např. nový žák, sportovec, třídní šašek) a ostatní s nimi komunikují podle dané role. Pak se baví o tom, jaké to bylo a jak se lidé cítí v různých situacích.
Třídní strom přátelství – Každý žák na lístek napíše něco hezkého o spolužákovi a přilepí na strom na nástěnce. Podporuje pozitivní atmosféru.
Dobré skutky – Každý týden děti zapíší dobrý skutek, který udělaly pro někoho ve třídě. Na konci týdne si o tom povídají. Podněcuje laskavost a podporu.
Týmové výzvy – Např. orientační běh, lanové centrum nebo skupinové úkoly v přírodě. Budují vztahy a učí spolupráci.
Táborák nebo piknik – Neformální setkání mimo školu, kde se děti mohou lépe poznat.
Prožitkové programy, například simulace konfliktů nebo role oběti, agresora a svědka, pomáhají dětem lépe pochopit, jak šikana působí. Děti se tak naučí reagovat a hledat řešení v bezpečném prostředí.
Šikana je problém, který nás všechny ovlivňuje. Je naší společnou odpovědností zajistit bezpečné prostředí pro děti, kde vládne respekt a empatie. Každý z nás může přispět – učitelé podporou zdravých vztahů, rodiče nasloucháním dětem a společnost šířením povědomí o důležitosti prevence. Začněme u sebe a ukážeme dětem, jak se chovat k druhým. Šikana nemá místo tam, kde panuje spolupráce. Prevence šikany je úkol pro všechny – školu, rodinu a komunitu. Spolupráce mezi těmito skupinami je klíčem k úspěchu.
Mgr. Iva Strejčková
Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu