V období počátků školní docházky se děti nejlépe učí formou hry a pohybu. V předškolním věku je nejzásadnější pro děti právě hra. Často jde o hry s pohybem spojené. Aby byl přestup z předškolního období do školního, z mateřské školy do základní školy, co nejpřirozenější a udržela se chuť k učení, k nasávání informací, je ideální využití říkanek s pohybem a různých příběhů. Jsem přesvědčena o tom, že když pedagog objeví své dary a využije je maximálně při provázení dětí, získá si dostatečně jejich pozornost. Jakmile se podaří vzájemně naladit, vytváří se to nejlepší prostředí na nasávání nových informací, na učení.
Moje první pedagogická zkušenost byla před více než 20 lety s chlapcem s autismem. Věnovala jsem se mu jako asistentka pedagoga. Později se do mé péče dostala i holčička s vývojovou dysfázií a chlapec s DMO. Každý měl své specifické potíže s komunikací a porozuměním. Běžné učebnice jsem využívala především jako předlohy a téměř vše individuálně přizpůsobovala. A protože z toho, co si většinou nevytvoříte sami, se hůř učí a předávají informace (alespoň já to tak mám), začala jsem tvořit příběhy. Všechny tři děti se kamarádily i mimo školu, měly tedy spoustu společných zážitků, které jsem mohla přenášet do svých příběhů. Napomáhaly při nácviku čtení, pro rozvoj slovní zásoby, pro pochopení různých sociálních situací a vždy jsem se snažila, aby bylo v závěru příběhu jednoduše a názorně uvedeno poučení z příběhu či z chování aktérů příběhu. Těmto dětem jsem se věnovala 4 školní roky a příběhy nás provázely i při vyjmenovaných slovech. Při loučení s dětmi jsem každému všechny naše příběhy nechala svázat a velmi mě potěšilo, když se jedna z maminek ozvala, že si příběhy s dcerkou s radostí četly při úklidu půdy. I v následujících letech, kdy jsem pracovala ve zvláštní škole, ve třídách pro děti s autismem, v soukromé školce, jsem se věnovala své lásce k psaní v různých formách. Začala jsem tvořit říkanky k rituálům (k mytí zubů, k obědu, k úklidu hraček…), pohybové říkanky a rozpracovala jsem další příběhy pro „školkové“ děti s využitím respektujícího přístupu a různých sociálních situací, které se ve školce běžně vyskytují.
I v současné době, kdy učím v 1. a ve 2. třídě základní školy, hojně zařazuji různé říkanky a příběhy a to nejen v českém jazyce. Jak pestře lze, dle mých zkušeností, využívat říkanek a příběhů právě u dětí v tom nejmladším školním věku, si ukážeme v následujících řádcích.
Uklízecí
Uklízíme, my to víme,
úklidu se nebojíme.
Kdo si s námi chce vždy hrát,
uklízí s námi snad.
(Autorská říkanka)
Tužková
Tužku chytíš za konečkem,
ukazováčkem a palečkem,
prostředníčkem podložíš,
do postýlky uložíš.
(Autorská říkanka)
Jógová
Abecedu dobře znám,
písmenka si poskládám.
Ruce sem a nohy tam,
ať si je nezamotám.
A je jako domu střecha,
někdy skáču jako blecha.
Abeceda není věda,
znáš-li jógu, víc netřeba.
(Autorská říkanka)
Ťuká, ťuká deštík
Ťuká, ťuká deštík, (ťukáme prstíky do lavice)
na veliký deštník. (ukazujeme rukama velikost)
Ťuká, ťuká prstíkem, (opět ťukáme prstíky do lavice)
kdo je pod tím deštníkem? (rukama naznačíme otázku, od sebe a dlaně nahoru)
To jsem já, panenka, (ukazujeme na sebe ukazováčkem)
točí se mi sukénka. (točíme zápěstím)
Běžím, běžím k sluníčku, (naznačujeme běh prstíky po lavici)
osušit si sukničku. (třepeme rukama)
Zlatá rybka
Jiřík rad_l rybář_,
co s tím, kd_ž se d_lo nedař_.
Zlatou r_bku za to dostal,
on ji však do ř_čky poslal.
Rybka z velikého nadšen_,
že mu ze tř_ přán_ vyplní.
Loven_ je pro n_ snadné,
i když prst_nek princezně do r_bníčku spadne.
Př_plula na pomoc, prstýnek donesla,
princezna radost_ vesele zatleskla.
(Autorská říkanka)
Od počátků mého tvoření pro děti kladu důraz na jejich záliby a individuální nastavení. Aby dítě bylo motivováno pomůckou, hrou, říkankou nebo příběhem, je důležité ho dobře poznat a naladit se na jeho potřeby a záliby.
Mgr. Iveta Dubová
(učitelka 1. stupně zš, speciální pedagog)
Zdroje:
Autorské říkanky a příběhy
Zkušenosti autorky
Autorka článku pro Vás uspořádala společne s Eduall webinář na téma PAS, záznam můžete zakoupit zde:
Koupit produkt: „záznam webináře Předškolní příprava dítěte s PAS“
Můžete nás sledovat na FB a Linkedln