Školní speciální pedagog: Partner učitele na 1. stupni ZŠ

Ilustrace Eduall – teplý akvarelový motiv symbolizující podporu vzdělávání, spolupráci a kreativitu, vhodné pro učitele a pedagogy.
Eduall ilustrace – Akvarel vzdělávání a spolupráce

Milí učitelé,

vzdělávání žáků je týmová práce, kde má každý člen pedagogického sboru svou nezastupitelnou roli. Učitelé samozřejmě tráví nejvíce času se svými žáky a mají tak jedinečnou možnost vnímat jejich pokroky i případné obtíže. Právě zde může být neocenitelnou oporou školní speciální pedagog, jehož hlavním cílem rozhodně NENÍ kontrola Vaší výuky, ale podpora a hledání cest k efektivnější práci s žáky, kteří mohou být ohroženi školním neúspěchem. Pokud Vaše školní poradenské pracoviště disponuje nejen povinným výchovným poradcem a metodikem prevence, ale i školním psychologem, školním sociálním pedagogem a školním speciálním pedagogem, vyhráli jste – nikdy nebudete sami na náročné situace s žáky. Neočekávejte, že začne ubývat dětí s výukovými problémy…

Proč konzultovat se školním speciálním pedagogem?

Spolupráce se školním speciálním pedagogem přináší řadu výhod:

  • Umožňuje Vám lépe porozumět potřebám žáků, aniž byste museli sami investovat čas do zevrubného seznámení s konkrétní poruchou či vadou.
  • Získáte doporučení na individuální přístupy a metody, které byste jinak museli hledat.
  • Podělte se o práci – spolupodílení se na včasné identifikaci speciálně vzdělávacích potřeb žáků vede i k včasné intervenci ze strany školního speciálního pedagoga.
  • Některý školní speciální pedagog s učitelskou zkušeností Vám dokonce poradí tipy a triky na práci s heterogenní třídou.
  • Neberte depistáže ve třídách jako hospitace – jejím cílem není hodnotit Vaši práci! Speciální pedagog na toto nemá ani kompetenci. Jeho úkolem je sledovat projevy žáků v reálném prostředí třídy, porozumět jejich potřebám a navrhnout vhodnou podporu. Takový proces je realizovatelný jen při vzájemné spolupráci, sdílení zkušeností a důvěře v odbornost.
  • Otevřeně spolu komunikujte a naslouchejte. Využívejte možnosti konzultace, která může usnadnit Vaši každodenní pedagogickou práci.

Seznamte se s ukázkami činností, které ilustrují, jak může probíhat spolupráce školního speciálního pedagoga s učiteli jednotlivých ročníků prvního stupně. Pokud má váš školní speciální pedagog volnou kapacitu a jeho práce není omezena pouze na výuku speciálně-pedagogické péče, neváhejte ho oslovit!

S čím se mohu obrátit na školního speciálního pedagoga, pokud učím:

V PŘÍPRAVNÉ TŘÍDĚ

Školní speciální pedagog může být klíčovým partnerem zejména v přípravné třídě, kde se nacházejí děti s odkladem školní docházky. Již během přípravného týdne s ním konzultujte specifika jednotlivých dětí, což vám poskytne základ pro efektivní uspořádání třídy.

Příklady dalších témat, která můžete se školním speciálním pedagogem konzultovat:

Jak naučit děti správně sedět a držet tužku

Ergonomické sezení je základem úspěchu ke správnému úchopu. Tip: Školní speciální pedagogové znají různé triky, jak zábavně posilovat u dětí stěžejní dovednosti ještě před zahájením prvního ročníku.

1. Tipy na správné sezení:

  • hýždě se dotýkají opěrky, nikoliv záda,
  • mezeru mezi opěrkou a bedry je možné vyplnit měkkým míčkem, díky kterému se dítě přirozeně narovná (stačí několik opakování po krátkých intervalech),
  • základem správného sezení jsou nohy na pevném bodě (pokud to nemůže být podlaha, zvažte koupi stupínku),
  • pokud nepomáhá časté připomínání – zkuste si s dětmi zahrát scénku, kde bude cílem poradit maňáskovi/plyšákovi, jak by měl správně sedět. Děti také milují, pokud mohou radit paní učitelce/panu učitelovi J.

2. Tipy na správný úchop:

  • důsledné uvolnění rukou (prstová gymnastika, uvolnění od velkých kloubů ramen až po zápěstí),
  • pokud dítě využívá prostředníček – zkuste mu nakreslit malý puntík do spodní části prostředníku a řekněte dítěti, že „tečka“ nesmí být vidět. Děti poté skutečně lépe a déle udrží správný úchop.
  • Říkanka na správný úchop – stačí zadat do internetového vyhledávače a můžete si vybrat.

Pokud by absolventi přípravné třídy měli odcházet „jen“ s dovedností správného sezení a úchopu, pak si můžete gratulovat. Vybavili jste je do celé „školní“ kariéry, během které si nebudou ničit záda.

Jak procvičovat sluchové vnímání hravou formou

Školní speciální pedagog vám může doporučit vhodné pomůcky (např. gongy, bzučáky) a poradit, které publikace jsou pro vás nejrelevantnější (například pracovní sešity Jiřiny Bednářové nebo Kateřiny Slezákové). Zaměřte se na přípravu dětí tak, aby odpovídala metodě výuky čtení, která bude v první třídě použita:

  • Pokud děti v první třídě hláskují (genetická metoda čtení), je důležité postupovat od první hlásky přes poslední až k vnitřním hláskám a zahrnout do výuky nácvik „robotí řeči“.
  • Pokud se děti učí číst pomocí slabikování (analyticko-syntetická metoda čtení), věnujte se více aktivitám, jako je vytleskávání slabik, určování jejich pořadí a vymýšlení slov na konkrétní slabiku.

Jak procvičovat zrakové vnímání hravou formou

Konzultujte, co všechno se skrývá pod nadřazeným pojmem zrakové vnímání.

TIP: Nechte se vést metodikou publikace Rozvoj zrakového vnímání od Jiřiny Bednářové. Publikace postupuje podle vývojových úrovní zrakového vnímání, a proto máte jistotu, že nepřeskakujete jednotlivé oblasti zrakové percepce.

Jak vést grafomotorická cvičení

Vždy od velkých formátů listů papíru k malým a po rozcvičení kloubů a prstů = jednotažné cviky, rovné čáry, smyčky, kličky, vlnovky. Nevynechejte ani kresbu postavy. Optimální je vycházet z pracovního sešitu s grafomotorickými cvičeními. (Také na Pinterestu naleznete pěknou řádku inspirace J).

Orientační pedagogická diagnostika školní zralosti

Vvycházejte například z publikace od Bednářové, z diagnostiky ISophi či jiných.

Čeho si mám jako učitel všímat

Buďte obezřetní u dětí, kteří:

  • střídají tužku z jedné ruky do druhé
  • opakovaně se ptají na zadané instrukce
  • mají výrazné emoční výkyvy
  • dlouhodobě pozorujete motorický neklid
  • ještě v únoru u nich vázne sebeorganizace a seberegulace
  • nestříhají podle čáry
  • nedokáží alespoň v krátkosti vyprávět pohádku či vlastní zážitek
  • je pro něj obtížné provézt křížový pohyb (např. pravá ruka se dotkne levého kolene)
  • a mnoho dalšího.

TIP: „Ke školní připravenosti doporučuji publikaci Diagnostika dítěte v předškolním věku 2. díl od Jiřiny Bednářové“

V PRVNÍM ROČNÍKU

  • V září – zjišťování laterality žáků = učitel může určit místa sezení žáků podle výsledku testování laterality. Žáci tak mohou výhodně sedět podle vedoucího oka a ucha, pokud to samozřejmě vyhovuje podmínkám třídy.
  • Vizualizujte rozvrh = podpoříte tak časovou orientaci Vašich žáků.
  • Po adaptačním období konec listopadu/začátek prosince = pokud Vám připadá, že si dítě neosvojuje čtení/psaní/počítání v přiměřeném tempu, pozvěte školního speciálního pedagoga na pozorování. Poté společně sdílejte.
  • Práce s třídním kolektivem – školní speciální pedagog může znát užitečné hry na utužování třídního kolektivu. Můžete je odučit v tandemu. Nebo ještě lépe – nechte učit školního speciálního pedagoga a vy pozorujte. Pravděpodobně Vám to přinese nevídaný zážitek!
  • Spolupráce s rodiči – využijte podporu školního speciálního pedagoga při komunikaci s rodiči. Může podpořit vaše doporučení týkající se domácího procvičování a navíc vám nabídne didaktické pomůcky nebo materiály!
  • V květnu – Sledujte čtenářský pokrok svých žáků. Ve spolupráci se školním speciálním pedagogem vyberte vhodný text, na kterém otestuje čtenářské dovednosti každého žáka. Získáte tak důležité informace o jejich tempu čtení, technice, chybovosti a porozumění. (Na závěr nezapomeňte výsledky porovnat na konci prvního pololetí druhého ročníku!)

VE DRUHÉM ROČNÍKU

  • První pololetí – Identifikace a podpora žáků s výukovými obtížemi – dlouhodobě pozorujete deficity? Čas hovořit s rodiči o benefitech vyšetření žáka v pedagogicko-psychologické poradně.
  • Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou/speciálně pedagogickým centrem – Ušetřete si práci a nechte školního speciálního pedagoga, ať je kontaktní osobou pro školská poradenská zařízení. Společně vypracujte školní dotazníky.
  • Nácvik rozvoje pracovních návyků a pozornosti – Chtějte od školního speciálního pedagoga vědět tipy na metody práce s žáky, kteří mají obtíže v kolísavé pozornosti, sebeorganizaci, impulzivních projevech chování apod.

Tip: Vyfoťte, jak má vypadat připravená lavice na výuku. Před každou vyučovací hodinou bude lavice vypadat jinak. Fotografie poté vytiskněte, zalaminujte a na začátku přestávky přiložte obrázek na tabuli. Žáci si postupně zvyknou a později již nebudou potřebovat „nápovědu“.

  • V lednu – opakované měření čtenářského pokroku a srovnání výsledků. Porovnejte časy, techniku čtení, chybovost, porozumění a projevy během čtení.

VE TŘETÍM ROČNÍKU

  • V říjnu – depistážní diktáty. Společně vyberte krátký diktát, který bude obsahovat vše, co by žák již měl ovládat. Provede a vyhodnotí školní speciální pedagog. Učitel získá již hotové výsledky.
  • Orientační sociometrie – hlubší měření vztahů v třídním kolektivu. Informace pro Vás opět mohou být velmi cenné.

TIP: Vyhledejte na internetu test Blob Tree. Zadání testu doporučujeme provést ve spolupráci se školním speciálním pedagogem, výchovným poradcem nebo školním psychologem. Žáci test samostatně vyplní a podepíší, aniž by si ho navzájem ukazovali. Výsledky následně společně zkonzultujte.

  • Komunikace s rodiči či zákonnými zástupci – choďte na schůzky se školním speciálním pedagogem, který může fungovat jako facilitátor i při nepříjemných tématech.
  • Spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou/speciálně pedagogickým centrem – školní speciální pedagog může konzultovat žáky ohrožené školním neúspěchem a následně předá hotové poznatky učiteli.

Ve čtvrtém a pátém ročníku pokračujete obdobně.

Co si z článku odnést?
Využívejte školní poradenské pracovníky. Jsou tu pro Vás a jejich úkolem je poskytovat Vám podporu! 😊

Bc. Alena Fenclová

záznam webináře Eduall První kroky asistenta pedagoga: jak uspět ve třídě. Lektoruje paní Alena Fenclová

Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o AP od autorky článku, máte možnost zakoupit záznam webináře zde:

První kroky asistenta pedagoga: Jak uspět ve třídě | Záznam webinář Eduall


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Bc. et Bc. Alena Fenclová
Alena Fenclová působí na pozici školního speciálního pedagoga na základní škole. Ve školství pracuje od roku 2018. Sbírala zkušenosti na různých pozicích, od asistentky pedagoga, vychovatelky školní družiny přes vedoucí kroužků a vyučující. Od roku 2023 má svou poradenskou praxi v Berouně, kde pomáhá svým dětským klientům stimulačními programy (Maxík, Příprava na čtení dle Elkonina, Neuro-vývojová stimulace).
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *