Dnešní děti vyrůstají ve světě, kde je běžné platit kartou, telefonem nebo hodinkami. Peníze jsou neviditelné, nehmotné, ale rozhodují o mnohém – o tom, co si mohou pořídit, co jim rodiče dovolí, a jaký vztah si k nim vybudují. Paradoxně právě tato „neviditelnost“ peněz činí výuku finanční gramotnosti ještě naléhavější, než tomu bylo kdy dřív.
Peníze, reklama a spotřeba jsou dnes přirozenou součástí každodenní reality dětí – vidí reklamy, vnímají nákupy, sledují dospělé, jak platí kartou nebo telefonem. Přesto mnohé z nich vůbec nechápou, odkud se peníze berou, co znamená něco si koupit, šetřit, rozhodnout se, odmítnout lákadlo. Pokud je škola a rodina nepřipraví na tyto situace včas, může je v dospělosti čekat nepříjemné finanční dozrávání. Článek nabízí inspiraci, jak v dětech nenápadně, ale systematicky rozvíjet dovednosti, které jim pomohou jednou obstát ve světě peněz – se zdravým rozumem, sebevědomím a odpovědností.
Finanční gramotnost se netýká jen dospělých – základy je vhodné budovat už v předškolním věku. První zkušenosti s obchodem, rozhodováním a hospodařením formují vztah dětí k penězům často na celý život. Nejde o to učit děti investovat do akcií, ale rozvíjet kritické myšlení, schopnosti plánovat, rozhodovat, povědomí o hodnotách a nést odpovědnost.
Rámcové vzdělávací programy (RVP) s finanční gramotností počítají – nejen jako s průřezovým tématem, ale jako s důležitou součástí občanského a praktického vzdělávání. V praxi je ale na každé škole (a každém učiteli), jak smysluplně a přiměřeně věku tuto oblast uchopí.
V předškolním věku se děti učí především skrze zážitek, hru a napodobování. Svět dospělých je pro ně atraktivní a inspirativní, a právě toho můžeme při výuce finanční gramotnosti využít.
Děti si staví vlastní „krámek“ – prodávají hračky, obrázky, plyšáky. Používají papírové peníze nebo plastové mince. Mohou si je samy vyrobit. Učí se základním pojmům: koupit, prodat, zaplatit, zlevněno, drahé, levné. Střídají si role: prodavač, zákazník, manažer. Rozvíjejí nejen matematické dovednosti, ale i sociální a jazykové.
Peníze lze přirozeně zařadit i do čtenářských a dramatických činností. Například pohádka o Honzovi, který všechno utratil na pouti a zůstal hladový. Děti diskutují, co udělal špatně, co by šlo jinak. Můžete vymýšlet pohádky společně – například o království, kde došly peníze, nebo o víle Šetřivce, která učí lesní zvířátka hospodařit.
Využijte běžné situace: dítě chce dvě sladkosti, ale může si vybrat jen jednu. Učí se prioritám.
Děti si mohou „šetřit“ body nebo známky za pomoc, a pak si za ně „koupit“ odměnu (vybírat písničku, být pomocníkem dne, dostat samolepku).
Vyrábějte pokladničky – z krabice, PET lahve – děti do nich mohou vkládat „mince“ za dobré skutky nebo pomoc druhým.
Děti v předškolním věku ještě zcela nerozumí abstraktním pojmům, ale velmi dobře si osvojují jazyk a situace z běžného života. Používáním slov jako „zaplatit“, „ušetřit“, „šetříme“, „pokladna“ nebo „koupit si něco za body“, pomáháme dětem tyto pojmy vnímat jako běžnou součást světa dřív, než jim porozumí do hloubky.
S nástupem do školy začínají děti chápat souvislosti – nejen že něco stojí peníze, ale že peníze jsou omezený zdroj. Učí se počítat, plánovat, rozlišovat potřeby od přání a nést důsledky svých rozhodnutí.
Klíčová témata
Moje přání: děti si nakreslí, co by si přály. Pak diskutují: Je to potřeba? Kolik by to stálo? Kolik bych musel/a šetřit?
Rozpočtová hra: Máš 100 Kč. Kup si svačinu, něco zdravého, něco dobrého, a jednu věc pro kamaráda.
Porovnávání cen: pomocí letáků z obchodů hledají, co je výhodnější.
Plánování výletu nebo narozeninové oslavy: děti sestaví seznam věcí, zjistí ceny, propočítají rozpočet.
Děti začínají chápat složitější koncepty: úspory, půjčka, úrok, ale také rizika impulzivních nákupů nebo vliv reklamy.
Hlavní cíle
Rodinný rozpočet – děti dostanou předem připravené „rodinné finance“ a navrhnou úspory, nebo plán na dovolenou.
Rozpočet třídy – co by děti koupily třídě za 5000 Kč?
Simulace dluhu a půjčky – děti si „půjčí“ body za odměnu, ale musí je „splatit“.
Analýza reklam – proč nás reklama ovlivňuje? Jak rozpoznat manipulaci?
Role podnikatele – děti vytvoří produkt a „prodávají“ ho spolužákům.
Reklama je všude kolem nás. Mnohé děti touží po věcech ne proto, že by je opravdu potřebovaly, ale protože jim to reklama podsouvá. Výuka finanční gramotnosti by proto měla obsahovat i mediální gramotnost – schopnost chápat, že reklama je nástroj ovlivnění.
Doporučte rodičům, aby se svými dětmi mluvili o reklamách, které společně vidí.
Otázky jako: „Co se ti na té reklamě líbí?“, „Myslíš, že je to opravdu tak skvělé, jak to ukazují?“, „Co kdybychom si to nekoupili? Co by se změnilo?“, … pomáhají přenést kritické myšlení i do domácího prostředí.
Finanční gramotnost má silný mezipředmětový potenciál. Lze ji integrovat napříč výukou:
Matematika – slovní úlohy s penězi, procenta, slevy, úroky
Prvouka – co je práce, jak funguje obchod, role peněz
Český jazyk – inzerát, popis produktu, dopis s žádostí
Výtvarná výchova – vytvoření vlastní měny, reklamního letáku
Informatika – srovnání cen na e-shopech, práce s tabulkami
Občanská výchova – práva spotřebitele, odpovědnost
Výuka finanční gramotnosti není o učebnicových znalostech. Je o vytváření postoje, že peníze nejsou samozřejmé, že s nimi musíme umět zacházet, že každé rozhodnutí má důsledky.
Učíme děti, že je rozdíl mezi „chci“ a „potřebuji“, že spořit se vyplácí, a že cena není totéž co hodnota.
Mateřské a základní školy mají ideální prostor tyto postoje v dětech pěstovat – přirozeně, hravě, s respektem k věku i osobnosti dítěte. Vytváříme tím základy, na kterých děti mohou v budoucnu stavět – ať už budou zaměstnanci, podnikateli nebo rodiči.
Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln