EduallBlog – platforma pro podporu a vzdělávání pedagogů, asistentů pedagoga a rodičů, zaměřená na inkluzi a speciální potřeby dětí.
Akvarelový obrázek lidského mozku rozděleného na dvě hemisféry, s vizuálním zobrazením analytických a kreativních funkcí.

Mozková dominance u dětí s ADHD

Děti trpící ADHD se potýkají s různými překážkami, a to nejen ve školním prostředí, ale i při budování sociálních vztahů. Problémy se soustředěním, adekvátní reakcí a interpretací sociálních signálů mohou vést ke komunikačním obtížím a napětí ve vztazích. Proto je nezbytné, aby rodiče, pedagogové a specialisté měli hluboké porozumění vlivu ADHD na nervový systém.Porozumění nervovému systému dětí s ADHD/ADD je klíčové pro jejich...

Ilustrace zobrazující učitelku ve třídě s různorodou skupinou dětí, které reprezentují specifické poruchy učení. Děti jsou aktivní, zapojené do různých aktivit s individuálním přístupem.

Co jsou specifické poruchy učení a jak se projevují

Specifické poruchy učení (dále jen SPU) jsou skupinou neurovývojových obtíží, které ovlivňují schopnost dítěte osvojovat si základní školní dovednosti, jako je čtení, psaní nebo matematika. SPU nejsou způsobeny nízkou inteligencí, motivací ani nevhodným prostředím, ale pramení z jiného způsobu zpracování informací v mozku. Tato odlišnost je obvykle trvalá a vyžaduje specifické podpůrné přístupy k daným jedincům. Specifické poruchy učení...

Učitel hovoří s dítětem s ADHD, symbolizující podporu a porozumění při práci s dětmi s ADHD.

Dobré vědět – diagnóza ADHD

Fakt nebo mýtus? (2. část) Mýty o ADHD přetrvávají stejně dlouho, jako je známé samotné onemocnění. Tyto nepravdy mají negativní a škodlivý dopad na psychiku lidí trpících ADHD. Vyzbrojme se fakty, abychom mohli vyvrátit další dezinformace. Toto pochopení je klíčové pro všechny, kteří přicházejí do styku s dětmi, ať už jde o rodiče, pěstouny nebo odborníky. #1 Mýtus: ADHD není skutečný...

Učitelka pracuje s dítětem v příjemně upravené třídě s jasně definovanými pracovními a odpočinkovými zónami

Dítě s PAS v základní škole – příprava prostředí

Na úvod považuji za zásadní přiblížit význam pojmů vizualizace a strukturalizace. Zkusím je však popsat způsobem, jak by je mohly vnímat děti s PAS. Vizualizace       Když dětem s poruchou autistického spektra sdělíme nějakou informaci pouze ústně, vnímají ji jen sluchem a pochopení a zapamatování nemusí být dostatečné a může dojít častěji k neporozumění, je náročnější si vytvořit správnou představu. Jakmile však podpoříme...

Dítě s diagnózou ADHD, zapojené do aktivity, obklopené symboly naznačujícími hyperaktivitu a impulzivitu, ilustruje přístupy ke zmírnění příznaků ADHD a podporu ve školním prostředí.

Dobré vědět: diagnóza ADHD

fakt nebo mýtus? 1. část Existují alternativní výchovné přístupy, které mohou zmírnit symptomy a posílit vztah s dítětem. Je možné, že děti s ADHD byly vzdělávány metodami, které nezohledňují jejich specifické potřeby. A co když nejsou impulzivita a hyperaktivita jedinými charakteristickými znaky ADHD? Několik celosvětových mýtů o ADHD: #1 Mýtus: ADHD není skutečný zdravotní stav.#2 Mýtus: ADHD je nadměrně diagnostikována.#3 Mýtus: ADHD patří mezi poruchy učení.#4 Mýtus: Děti s ADHD jsou hyperaktivní.#5 Mýtus: Chlapci mají obvykle horší příznaky ADHD než dívky.#6 Mýtus: ADHD je dětský problém.#7 Mýtus: Špatná výchova je příčinou ADHD.#8 Mýtus: Cukr způsobuje ADHD.#9 Mýtus: Všechny děti s ADHD dostávají potřebnou léčbu.#10 Mýtus: Děti s ADHD potřebují více disciplíny.#11 Mýtus: Lidé s ADHD jsou líní, hloupí a nikdy nic nedosáhnou. #1 Mýtus: ADHD není skutečný zdravotní stav ADHD je uznávaná neurologická porucha...

Vývojové trauma u dětí v náhradní rodinné péči – projevy, chování, terapeutické rodičovství

VÝVOJOVÉ TRAUMA U DĚTÍ – jak se projevuje?

Téma vývojového traumatu mě oslovilo při práci s dětmi v náhradní rodinné péči (NRP), které vykazovaly odlišné chování a reakce, než děti v biologických rodinách. Nefungovaly metody běžného rodičovství a já si kladla otázku, čím se tyto děti odlišují a proč jsou jejich reakce často odlišné, než by pečující osoba očekávala. Díky setkání s PhDr. Janou Kovařovicovou, která se věnuje dyadické vývojové...

Podzimní svíčky na hrobě v dušičkovém období, symbol vzpomínek na učitele a jejich typologie.

Zastavení třetí: Dušičkově

Máme za sebou svátek všech svatých i dušiček. Také Halloween už pominul. I když, celý listopad je ve své podstatě v takovém halloweensko-dušičkovém ladění. Ve znamení rozžatých svíček na hrobech i v útulném prostředí našich domovů. Ale proč o tom psát zrovna v rámci blogu „Býti učitelem?“ Protože „Býti učitelem“ je možné chápat i z hlediska bližšího popisu jeho, jejich charakteru, chcete-li určité typologie. V...

Dítě s poruchou autistického spektra (PAS) sedí v třídě s učitelem, který mu pomáhá s úkoly. Ilustrace spolupráce pedagoga s dítětem pro úspěšné začlenění do školního prostředí.

Dítě s PAS v základní škole – příprava na nástup dítěte do školy

      Na nástup dítěte s PAS (s poruchou autistického spektra) do běžné základní školy je potřeba se dostatečně připravit v mnoha oblastech. Je důležité, aby vzájemně spolupracovali rodiče a škola a v rámci školy všichni zaměstnanci, kteří se budou s dítětem s PAS dostávat do kontaktu. Vždy je nutné prvotní sladění požadavků a představ rodičů a možností školy. Významnou roli sehrává i složení třídy, případně počet dětí s podpůrnými...

Učitel před třídou symbolizující furor pedagogicus – pedagogické výzvy, zápal a odpovědnost.

Zastavení druhé: Furor paedagogicus aneb pedagogický děs

Aj, hned v úvodu se vrhnout na takové až téma 🙂 Pedagogický děs. Mně osobně se líbí spíše ten název furor. Sám o sobě totiž nahání hrůzu, věstí něco nedobrého, když prostě „furorujeme.“ Co to ale ve své podstatě znamená? Furor paedagogicus není ani tak děs z toho, že jsme co by pedagogové podobně jako v antickém světě pořád spíše...

Starověký učitel vede skupinu žáků v otevřeném amfiteátru pod paprsky slunce, které symbolizují osvícení a vědění.

Zastavení první: Kdo je tedy učitel?

Řekněme si – učitel je pedagog. Odkud však toto slovo vlastně pochází? Ve starověkém Řecku, ve Spartě i v Athénách, se tímto slovem označoval nejprve otrok. Pedagog od slova paidagogos, kde pais značí dítě (chlapec), a ago, agere pak vésti. Býti paidagogem tedy znamenalo v původním slova smyslu vésti dítě, ve starověké Spartě přímo na cvičiště. Nejprve dozoroval nad...