EduallBlog – platforma pro podporu a vzdělávání pedagogů, asistentů pedagoga a rodičů, zaměřená na inkluzi a speciální potřeby dětí.

Připojte se k naší Facebookové skupině!
Máte otázky nebo chcete diskutovat o tématech z článků na Eduallblogu? Připojte se k naší skupině Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče na Facebooku, kde můžete klást otázky, sdílet zkušenosti a zapojit se do diskusí o tématech, které vás zajímají.

Těšíme se na vaše příspěvky!

Digitální ilustrace Edáčka, který sedí u vánočního stromečku a čte knížku, kolem něj jsou dárky. Vánoční atmosféra v teplých barvách, vhodné jako ilustrační obrázek k článku o tipech na knížky pro děti.

Tipy na knížky k Vánocům

Knížka je pro děti ideálním a praktickým dárkem, který zároveň poskytne mnoho přínosů. Děti u nich mohou relaxovat, poznávat i řešit problémy, které je trápí. Pojďte se s námi podívat na to, jak vybrat opravdu dobrou knihu a jaké nejlepší publikace letos vyšly v českých nakladatelstvích. Proč by děti měly číst? Na rozdíl od digitálních technologií je dítě u knih aktérem, a nikoliv pouze příjemcem...

Digitální ilustrace Edáčka a dětí ve třídě u vánočního stromu s dárky, vytvořená pro článek Eduall o tipech na vánoční dárky pro děti.

Tipy na vánoční dárky pro děti

Skončilo období Halloweenu a nastává období předvánoční. V nákupních centrech nám to však dávají najevo již od září. S blížícími Vánocemi nám všem roste seznam úkolů a s ním i otázka, která se každý rok opakuje: Co letos nadělit dětem pod stromeček? Ať už jste rodič, učitel nebo vychovatel, nejspíš znáte ten mírný předvánoční tlak, který se každým dnem zvětšuje....

Ilustrace učitelky, která komunikuje s rodičem, zatímco Edáček sedí v lavici ve třídě – téma komunikace s rodiči dětí se specifickými potřebami.

Komunikace s rodiči dětí se specifickými potřebami

Ve své pedagogické praxi kladu důraz na spolupráci. A za tu nejzásadnější považuji spolupráci s rodiči nebo s rodinou dítěte. Proto jsem se rozhodla zpracovat toto téma ze svého pohledu a zkušeností do následujících řádků. Pokud jde o rodiče dítěte se specifickými potřebami, o to více je důležité velmi úzce spolupracovat. Když dítě vnímá společný zájem a spolupráci, oboustrannou podporu, je více motivované překonávat...

Ilustrace postavičky Edáčka převlečeného za Mikuláše s čertem a andělem, veselá vánoční scéna pro článek o vánočních besídkách.

Které pohádky využít při tvorbě vánočních besídek?

Vánoční besídky jsou krásné příležitosti, jak si společně s dětmi užít adventní atmosféru a přizvat do vašeho světa i rodiče. Ukázat jim, co všechno děti umí a vytvořit vzpomínky na celý život. Přípravy takové akce jsou ale náročné a zejména hledání dobrého námětu na tuto specifickou dobu není jednoduché. Pojďte se s námi podívat na pohádky, díky nimž bez problémů vykouzlíte scénář nezapomenutelného vystoupení. Jak...

Ilustrace Edáčka, který pomocí rukou vytváří stíny postavičky na zeď při hravé aktivitě se světlem.

Hry se stíny v MŠ

Už je tu zase doba, kdy je přes den málo světla, svítá pozdě a stmívá se brzy. Ani počasí nám často nedovoluje trávit příliš času venku. Co kdybyste z toho letos udělali výhodu? Oprašte staré dobré stínové divadlo a přidejte mu moderní kreativní hravost a šmrnc. A místo zimní nudy si budete užívat skvělou zábavu. Výhody her se stíny: Potřebujete...

Digitální ilustrace chlapce Edáčka sedícího ve třídě vedle empatické učitelky, která se k němu sklání a povzbuzuje ho. Na tabuli visí podzimní listy a obrázky dětí, atmosféra je klidná a hřejivá.

Konec adaptačního období v 1. třídě: co by měl učitel sledovat u prvňáčků na konci listopadu

Začátek školní docházky je pro většinu dětí zásadní životní událost. První týdny v září a říjnu jsou obdobím intenzivní adaptace. Dítě si zvyká na školní režim, nové prostředí, neznámé dospělé i spolužáky, učí se přijímat pravidla a plnit povinnosti. Na konci října by už měla být většina dětí ve fázi základního zklidnění: znají třídní rituály, vědí, co se od nich očekává, a mají...

Ilustrace chlapce Edáčka z Eduall, který s úsměvem hraje na dřívka ve školní hudební třídě. Kolem něj létají barevné noty a děti rytmicky tleskají. Veselá a hravá scéna podporující rozvoj hudebního vnímání u dětí.

Základy hry na dřívkách: rytmus a technika

Dřívka neboli claves, jsou jedním z nejjednodušších, ale zároveň nejvýraznějších perkusních nástrojů. Dva kusy tvrdého dřeva dokážou vytvořit jasný, průrazný zvuk, který se používá i v moderní populární hudbě. Ačkoliv vypadají nenápadně, hraní na dřívkách má svá pravidla a techniky, které stojí za to znát. 🎶 Co jsou dřívka (claves) Dřívka jsou dva kusy tvrdého dřeva (např. palisandr nebo dub),...

Ilustrace chlapce Edáčka, který sedí naproti empatické dospělé osobě v klidném a útulném prostředí. Dospělá osoba s ním citlivě mluví a podporuje ho v procesu adaptace při přechodu do pěstounské rodiny.

ADAPTACE DÍTĚTE PŘI PŘECHODU DO PĚSTOUNSKÉ RODINY

Přechod dítěte do nové rodiny. Už samo slovo přechod signalizuje, že je třeba dát pozor na mnoho věci. Aby nás cestou něco „nesejmulo“. Abychom dobře připravili všechny zúčastněné, než se na přechod vydají a zároveň se ujistili, že je vše v pořádku, když přejdou. Abychom přecházeli s vědomím, že některé dítě potřebuje držet za ruku a některé tu ruku odmítne dát. Tato symbolika...

Edáček a děti objevují přírodu pomocí tabletů – učí se informatiku venku s aplikací na rozpoznávání rostlin. Ilustrace Eduall s podzimní atmosférou.

První kroky k úspěšnému zapojení informatiky do školní družiny

Informatika už dávno není jen o sezení u počítače. Ve školní družině může být živá, hravá a pohybová – stačí ji uchopit správně. Děti se přirozeně učí skrze hru, pohyb a objevování, a právě to je ideální prostředí pro rozvoj informatického myšlení. Cílem není, aby děti trávily čas pasivně u obrazovky, ale aby se naučily přemýšlet jako informatici – tvořit algoritmy, hledat...

Ilustrace postavičky Edáčka a školního poradenského týmu, který společně tvoří Etický kodex školního speciálního pedagoga u stolu plného papírů, kávy a symbolů spolupráce.

Etický kodex školního speciálního pedagoga

Etický kodex školního speciálního pedagoga představuje důležitý nástroj pro zajištění profesionálního, odpovědného a eticky ukotveného výkonu jeho profese. Slouží nejen jako vodítko pro každodenní praxi, ale také jako ochranný rámec, který podporuje důvěru mezi žáky, rodiči a školou. Aby však tento dokument skutečně odrážel reálné potřeby školního prostředí, je nezbytné, aby se na jeho tvorbě podíleli všichni členové školního poradenského pracoviště...