EduallBlog – platforma pro podporu a vzdělávání pedagogů, asistentů pedagoga a rodičů, zaměřená na inkluzi a speciální potřeby dětí.

Připojte se k naší Facebookové skupině!
Máte otázky nebo chcete diskutovat o tématech z článků na Eduallblogu? Připojte se k naší skupině Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče na Facebooku, kde můžete klást otázky, sdílet zkušenosti a zapojit se do diskusí o tématech, které vás zajímají.

Těšíme se na vaše příspěvky!

Ilustrace chlapce Edáčka sedícího v lavici první třídy s penálem, svačinovým boxem a aktovkou ve školní třídě.

Na co myslet při výběru vybavení do první třídy

Nástup do první třídy představuje jeden z nejdůležitějších mezníků v životě dítěte – a s ním přichází i velké změny pro celou rodinu. Dítě začíná nový denní režim, čelí novým výzvám a učí se samostatnosti. Právě výběr vhodného školního vybavení může výrazně ovlivnit, jak se bude ve škole cítit. Správně zvolené pomůcky usnadní adaptaci, podpoří sebevědomí dítěte a pomohou vytvořit pozitivní vztah k učení....

Ilustrace chlapce Edáčka s projevy Touretteova syndromu, stojícího na louce mezi stromy, kreslený přátelským dětským stylem.

Touretteův syndrom a CBIT terapie

Touretteův syndrom se řadí mezi neuropsychiatrické poruchy. Projevuje se motorickými a vokálními tiky. Nezřídka se k němu přidružuje např. ADHD, poruchy autistického spektra, úzkostné poruchy nebo OCD. Projevy TS a to, jak ovlivňují život konkrétního dítěte nebo dospělého s TS jsou velmi různorodé. Touretteův syndrom nelze vyléčit, je však možné ovlivňovat jeho projevy, mimo psychiatrické medikace, také různými terapeutickými...

Ilustrace maskota Edáčka, jak uklízí a připravuje učebnu mateřské školy na nový školní rok, s krabicí pomůcek a koštětem.

Přípravný týden v mateřské škole

Začátek nového školního roku bývá pro učitelky a učitele mateřských škol velmi intenzivním obdobím. Během několika málo dnů je potřeba připravit prostředí, materiály, administrativu, domluvit se s kolegyněmi, nastavit režim třídy, promyslet adaptační plán pro nové děti a zároveň být připraven psychicky. Přípravný týden bývá často podceňován nebo vnímán pouze jako technická záležitost. Ale to, jak jej zvládneme, v jaké atmosféře...

Ilustrace postavičky Edáčka, jak v klidu medituje ve třídě během relaxační pětiminutovky

Relaxační pětiminutovky do třídy

Vzdělávání je nejen procesem osvojování poznatků, ale i řízením pozornosti, motivace a vnitřní pohody žáků. Výzkumy z oblasti neurověd a psychologie učení opakovaně potvrzují, že lidský mozek funguje optimálně pouze po určitou dobu – a že pravidelné aktivizační přestávky zvyšují efektivitu učení. Podle studie německého psychologa Hermanna Ebbinghause, který koncem 19. století formuloval tzv. křivku zapomínání (Forgetting Curve), dochází k prudkému poklesu...

Ilustrace těhotné ženy s embryem Edáčka v bříšku a lahví vína jako symbol rizika fetálního alkoholového syndromu (FAS)

DÍTĚ S FETÁLNÍM ALKOHOLOVÝM SYNDROMEM

O pojmu „fetální alkoholový syndrom“ jste možná již slyšeli. V článku se dočtete, jak se projevuje, kdy a jak vzniká a jak přistupovat k dítěti, které toto specifikum obdrželo do vínku. Jak mu pomoci a jak zmírňovat příznaky tohoto syndromu. Poruchy fetálního alkoholového spektra (FASD) je společný termín pro celé spektrum vývojových poruch vyskytujících se u dětí, jejichž matky v těhotenství užívaly alkohol. FAS...

Ilustrační obrázek chlapce Edáčka, který si ukazuje na ústa jako znak mlčení, obklopený symboly neverbální komunikace – gesta, mimika, oční kontakt. Edukativní grafika k článku o neverbální komunikaci u dětí.

Když dítě nemluví: Jak podpořit neverbální komunikaci u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Komunikace je mnohem víc než jen slova. Je to způsob, jak navazujeme vztahy, vyjadřujeme potřeby, sdílíme pocity, hledáme porozumění. Verbální řeč je sice běžným nástrojem dorozumívání, ale zdaleka ne jediným. Pro mnoho dětí se speciálními vzdělávacími potřebami – například s poruchami autistického spektra, vývojovou dysfázií nebo mentálním postižením – může být řeč obtížně dostupná, nefunkční, nebo zcela...

Ilustrace postavičky Edáčka sedícího za učitelským stolem s papíry, přemýšlí nad změnami ve školství od roku 2026.

Změny ve školách od 1. 1. 2026: Co se hodí vědět

Rok 2026 se v oblasti českého školství ponese ve znamení výrazných změn. Dlouho diskutovaná novela školského zákona, kterou Poslanecká sněmovna schválila v květnu 2025 a prezident podepsal o dva měsíce později, vstupuje od 1. ledna 2026 do své klíčové fáze. Přináší nejen změny v organizaci škol, ale i ve způsobu jejich financování, v rozšíření podpůrných profesí a v oblasti nástupu dětí do školní docházky. V tomto...

Ilustrovaný vychovatel ve školní družině zalévá květinu u otevřeného okna, připravuje prostředí pro nový školní rok.

Přípravný týden a začátek školního roku ve školní družině

Na co nezapomenout a jak začít nový školní rok v klidu Zatímco učitelé a učitelky v září ladí rozvrhy, připravují třídy a učebnice, vychovatelé a vychovatelky ve školní družině mají také plné ruce práce. Přípravný týden není jen o vyvětrání třídy a zalití květin – je to klíčový čas pro plánování, seznámení se seznamem dětí a poznání nových kolegů. Nezbytnou součástí je také prostudování školního...

Učitelka učí chlapce říkanku „Ema má mámu, máma má Emu“, ilustrace stimuluje rozvoj fonematického sluchu u dětí v předškolním věku.

Proč by se děti předškolního věku měly učit básničky a písničky

Speciálně pedagogický pohled na význam rytmizované řeči v předškolním období V předškolním věku dochází k prudkému rozvoji řeči, myšlení, paměti, pozornosti i motoriky. Právě v tomto období má smysluplná stimulace prostřednictvím hry a uměleckých prostředků zásadní význam. Jednou z nejefektivnějších a současně nejpřirozenějších forem rozvoje dítěte je práce s rytmizovanou řečí – tedy s říkankami, básničkami a písničkami. Ty představují most mezi hravým prožíváním světa a rozvojem...

Ilustrace chlapce jménem Edáček ukazujícího na alternativní komunikační tabulku s obrázky pro vyjádření emocí a potřeb.

Alternativní komunikační systémy pro děti s narušenou komunikační schopností

Jistě se shodneme na tom, že komunikace je základní lidská potřeba. Díky ní se dorozumíváme, vyjadřujeme své pocity, navazujeme vztahy, učíme se i poznáváme sami sebe. Když dítě nemůže mluvit nebo má potíže s běžnou řečí, neznamená to však, že nám nemá co říci. Pravděpodobně jen bude potřeba najít jiný způsob, jak by se mohlo vyjádřit. Učitelé mateřských...