Děti trpící ADHD se potýkají s různými překážkami, a to nejen ve školním prostředí, ale i při budování sociálních vztahů. Problémy se soustředěním, adekvátní reakcí a interpretací sociálních signálů mohou vést ke komunikačním obtížím a napětí ve vztazích. Proto je nezbytné, aby rodiče, pedagogové a specialisté měli hluboké porozumění vlivu ADHD na nervový systém.Porozumění nervovému systému dětí s ADHD/ADD je klíčové pro jejich...
Specifické poruchy učení (dále jen SPU) jsou skupinou neurovývojových obtíží, které ovlivňují schopnost dítěte osvojovat si základní školní dovednosti, jako je čtení, psaní nebo matematika. SPU nejsou způsobeny nízkou inteligencí, motivací ani nevhodným prostředím, ale pramení z jiného způsobu zpracování informací v mozku. Tato odlišnost je obvykle trvalá a vyžaduje specifické podpůrné přístupy k daným jedincům. Specifické poruchy učení...
Fakt nebo mýtus? (2. část) Mýty o ADHD přetrvávají stejně dlouho, jako je známé samotné onemocnění. Tyto nepravdy mají negativní a škodlivý dopad na psychiku lidí trpících ADHD. Vyzbrojme se fakty, abychom mohli vyvrátit další dezinformace. Toto pochopení je klíčové pro všechny, kteří přicházejí do styku s dětmi, ať už jde o rodiče, pěstouny nebo odborníky. #1 Mýtus: ADHD není skutečný...
Na úvod považuji za zásadní přiblížit význam pojmů vizualizace a strukturalizace. Zkusím je však popsat způsobem, jak by je mohly vnímat děti s PAS. Vizualizace Když dětem s poruchou autistického spektra sdělíme nějakou informaci pouze ústně, vnímají ji jen sluchem a pochopení a zapamatování nemusí být dostatečné a může dojít častěji k neporozumění, je náročnější si vytvořit správnou představu. Jakmile však podpoříme...
fakt nebo mýtus? 1. část Existují alternativní výchovné přístupy, které mohou zmírnit symptomy a posílit vztah s dítětem. Je možné, že děti s ADHD byly vzdělávány metodami, které nezohledňují jejich specifické potřeby. A co když nejsou impulzivita a hyperaktivita jedinými charakteristickými znaky ADHD? Několik celosvětových mýtů o ADHD: #1 Mýtus: ADHD není skutečný zdravotní stav.#2 Mýtus: ADHD je nadměrně diagnostikována.#3 Mýtus: ADHD patří mezi poruchy učení.#4 Mýtus: Děti s ADHD jsou hyperaktivní.#5 Mýtus: Chlapci mají obvykle horší příznaky ADHD než dívky.#6 Mýtus: ADHD je dětský problém.#7 Mýtus: Špatná výchova je příčinou ADHD.#8 Mýtus: Cukr způsobuje ADHD.#9 Mýtus: Všechny děti s ADHD dostávají potřebnou léčbu.#10 Mýtus: Děti s ADHD potřebují více disciplíny.#11 Mýtus: Lidé s ADHD jsou líní, hloupí a nikdy nic nedosáhnou. #1 Mýtus: ADHD není skutečný zdravotní stav ADHD je uznávaná neurologická porucha...
Téma vývojového traumatu mě oslovilo při práci s dětmi v náhradní rodinné péči (NRP), které vykazovaly odlišné chování a reakce, než děti v biologických rodinách. Nefungovaly metody běžného rodičovství a já si kladla otázku, čím se tyto děti odlišují a proč jsou jejich reakce často odlišné, než by pečující osoba očekávala. Díky setkání s PhDr. Janou Kovařovicovou, která se věnuje dyadické vývojové...
Máme za sebou svátek všech svatých i dušiček. Také Halloween už pominul. I když, celý listopad je ve své podstatě v takovém halloweensko-dušičkovém ladění. Ve znamení rozžatých svíček na hrobech i v útulném prostředí našich domovů. Ale proč o tom psát zrovna v rámci blogu „Býti učitelem?“ Protože „Býti učitelem“ je možné chápat i z hlediska bližšího popisu jeho, jejich charakteru, chcete-li určité typologie. V...
Na nástup dítěte s PAS (s poruchou autistického spektra) do běžné základní školy je potřeba se dostatečně připravit v mnoha oblastech. Je důležité, aby vzájemně spolupracovali rodiče a škola a v rámci školy všichni zaměstnanci, kteří se budou s dítětem s PAS dostávat do kontaktu. Vždy je nutné prvotní sladění požadavků a představ rodičů a možností školy. Významnou roli sehrává i složení třídy, případně počet dětí s podpůrnými...
Aj, hned v úvodu se vrhnout na takové až téma 🙂 Pedagogický děs. Mně osobně se líbí spíše ten název furor. Sám o sobě totiž nahání hrůzu, věstí něco nedobrého, když prostě „furorujeme.“ Co to ale ve své podstatě znamená? Furor paedagogicus není ani tak děs z toho, že jsme co by pedagogové podobně jako v antickém světě pořád spíše...
Řekněme si – učitel je pedagog. Odkud však toto slovo vlastně pochází? Ve starověkém Řecku, ve Spartě i v Athénách, se tímto slovem označoval nejprve otrok. Pedagog od slova paidagogos, kde pais značí dítě (chlapec), a ago, agere pak vésti. Býti paidagogem tedy znamenalo v původním slova smyslu vésti dítě, ve starověké Spartě přímo na cvičiště. Nejprve dozoroval nad...