Vývoj řeči je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte předškolního věku. Mateřská škola hraje v tomto ohledu nezastupitelnou roli, a to nejen v oblasti výchovy a vzdělávání, ale také v oblasti primární logopedické prevence. Jejím cílem je podporovat přirozený vývoj řeči a včas zachytit možné obtíže, které by mohly mít dopad na školní úspěšnost i sociální fungování dítěte.
Logopedická prevence v prostředí mateřské školy je součástí širšího konceptu speciálně pedagogické podpory, konkrétně v oblasti narušené komunikační schopnosti. Zaměřuje se na:
Preventivní logopedické činnosti nejsou náhradou za péči klinického logopeda, ale jejich pravidelná realizace může významně snížit počet dětí, které budou později logopedickou intervenci vyžadovat.
Jednou z efektivních forem logopedické prevence je tzv. logo chvilka – krátký, cílený blok aktivit zaměřených na rozvoj řeči a komunikace. Tato činnost je ideální pro každodenní zařazení do režimu dne, nejčastěji v ranním kruhu, v menší skupině dětí (cca 4–6), nebo individuálně.
Struktura logo chvilky může být následující:
Logo chvilky by měly být vedeny hravou formou, s důrazem na pozitivní emoce, motivaci a individualizaci podle potřeb konkrétních dětí.
Aby mohla být logopedická prevence v mateřských školách realizována kvalitně a efektivně, je klíčová odborná příprava pedagogů. Ministerstvo školství ve spolupráci s akreditovanými institucemi (např. Národní pedagogický institut) nabízí kurz primární logopedické prevence ve školství, který opravňuje pedagogy k realizaci preventivních logopedických činností v rámci mateřské školy.
Kurz má standardně rozsah kolem 80 hodin, včetně praxe pod supervizí logopeda. Úspěšným absolvování účastník získává osvědčení o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků.
Je důležité zdůraznit, že pedagog mateřské školy bez tohoto kurzu nesmí provádět individuální nácvik výslovnosti, může se však věnovat obecnému rozvoji komunikačních dovedností a všem výše uvedeným preventivním aktivitám.
Kvalitní logopedická prevence se neobejde bez úzké spolupráce mezi mateřskou školou, rodiči a odborníky z oblasti speciální pedagogiky a logopedie. Zvláště v případech, kdy pedagog zaznamená známky opožděného nebo narušeného vývoje řeči, je velmi důležité, aby informace byla rodičům podána citlivě, srozumitelně a s konkrétním doporučením na další kroky.
Důležitým partnerem mateřské školy v oblasti logopedické prevence a podpory je také speciálně pedagogické centrum pro vady řeči (SPC), které poskytuje odborné poradenství, diagnostiku a metodickou pomoc zejména pro děti s podezřením na narušenou komunikační schopnost.
Jedním z nástrojů, který speciálně pedagogické centrum ve spolupráci s mateřskými školami často využívá, je tzv. depistáž, tedy cílené vyhledávání dětí, u nichž se mohou vyskytovat odchylky v řečovém vývoji. Depistáž má preventivní charakter a může významně přispět k tomu, aby dítěti byla zajištěna podpora co nejdříve – v ideálním případě ještě před nástupem do prvního ročníku.
Depistáž je tedy velmi cenným nástrojem, díky němuž lze odhalit i méně nápadné řečové potíže, které by jinak mohly zůstat přehlédnuty až do nástupu dítěte do školy. V mnoha případech přispívá ke včasnému zahájení odborné péče a tím i ke zlepšení prognózy dalšího vývoje. S ohledem na vytíženost speciálně pedagogických center je možné, že ochota ke spolupráci bude na nízké úrovni, nenechte se však odradit. Výsledek stojí za úsilí věnované vyjednávání. Pravidelné depistáže mohou taktéž přispět k prestiži dané mateřské školy.
Logopedická prevence v mateřské škole je dnes nezbytnou součástí výchovně-vzdělávací práce. Pokud je vedena kvalifikovaně, systematicky a hravou formou, může sehrát klíčovou roli v tom, aby dítě vstoupilo do školního života s dostatečně rozvinutou řečí a jistotou v komunikaci. Vzhledem k rostoucímu počtu dětí s narušenou komunikační schopností je potřeba podporovat vzdělávání pedagogů a vytvářet prostor pro preventivní logopedické aktivity přímo ve školkách.
Zdroje:
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996. ISBN 978-80-7367-056-6.
PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-666-3.
Vlastní zkušenosti autorky článku
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.
Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu
Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče
Nebo nás můžete sledovat na Linkedln