Logopedická prevence v mateřské škole

Vývoj řeči je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte předškolního věku. Mateřská škola hraje v tomto ohledu nezastupitelnou roli, a to nejen v oblasti výchovy a vzdělávání, ale také v oblasti primární logopedické prevence. Jejím cílem je podporovat přirozený vývoj řeči a včas zachytit možné obtíže, které by mohly mít dopad na školní úspěšnost i sociální fungování dítěte.

Co označujeme jako logopedickou prevenci?

Logopedická prevence v prostředí mateřské školy je součástí širšího konceptu speciálně pedagogické podpory, konkrétně v oblasti narušené komunikační schopnosti. Zaměřuje se na:

  • podporu správného vývoje řeči a komunikačních dovedností,
  • posilování předpokladů pro rozvoj výslovnosti, slovní zásoby a gramatické struktury,
  • trénink sluchového vnímání a fonematického sluchu,
  • posilování svalů oromotorickými a dechovými cvičeními,
  • motivaci dětí ke komunikaci a verbalizaci.

Preventivní logopedické činnosti nejsou náhradou za péči klinického logopeda, ale jejich pravidelná realizace může významně snížit počet dětí, které budou později logopedickou intervenci vyžadovat.

Logo chvilka jako základní nástroj prevence

Jednou z efektivních forem logopedické prevence je tzv. logo chvilka – krátký, cílený blok aktivit zaměřených na rozvoj řeči a komunikace. Tato činnost je ideální pro každodenní zařazení do režimu dne, nejčastěji v ranním kruhu, v menší skupině dětí (cca 4–6), nebo individuálně.

Co by měla logo chvilka obsahovat?

Struktura logo chvilky může být následující:

  1. Motivační úvod
    1. Každá logo chvilka by měla být provázena jedním tématem, který bude pro děti atraktivní.
    • Např. říkanka, písnička, pohybová hra – děti se „naladí“ na jazykovou činnost.
  2. Dechová cvičení
    • Např. foukání do peříček, brček, bublin – trénují se základy správného dýchání při mluvení.
  3. Oromotorická cvičení (gymnastika mluvidel)
    • Např. jazyková gymnastika (napodobování zvířátek, pohyby jazykem, rty), často v podobě her či básniček.
  4. Sluchové hry, rozvoj sluchové paměti
    • Rozlišování zvuků, rytmizace, hry na ozvěnu, určování první nebo poslední hlásky – rozvoj fonematického sluchu.
  5. Artikulační cvičení
    • Procvičování konkrétních hlásek, slovní hříčky, hádanky, jednoduché logopedické říkanky.
  6. Rozvoj slovní zásoby a slovosledu
    • Práce s obrázky, popis činností, tvoření vět, hry na hledání protikladů, slovních druhů apod.
  7. Rozvoj zrakového vnímání
    • Od přiřazování stínů k pracovním listům zaměřených na zrakovou diferenciaci.
  8. Závěrečné zklidnění nebo motivace na další den
    • krátké shrnutí, pochvala, ukončovací říkanka.

Logo chvilky by měly být vedeny hravou formou, s důrazem na pozitivní emoce, motivaci a individualizaci podle potřeb konkrétních dětí.

Kvalifikace učitelů a kurz primární logopedické prevence

Aby mohla být logopedická prevence v mateřských školách realizována kvalitně a efektivně, je klíčová odborná příprava pedagogů. Ministerstvo školství ve spolupráci s akreditovanými institucemi (např. Národní pedagogický institut) nabízí kurz primární logopedické prevence ve školství, který opravňuje pedagogy k realizaci preventivních logopedických činností v rámci mateřské školy.

Co kurz obvykle obsahuje?

  • Základy vývoje řeči a narušené komunikační schopnosti,
  • diagnostické znaky opožděného vývoje řeči,
  • základní orientaci v oromotorických, dechových a sluchových cvičeních,
  • praktické ukázky vedení logo chvilek,
  • spolupráci s klinickým logopedem a školním poradenským pracovištěm,
  • metodické materiály pro práci s dětmi.

Kurz má standardně rozsah kolem 80 hodin, včetně praxe pod supervizí logopeda. Úspěšným absolvování účastník získává osvědčení o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků.

Je důležité zdůraznit, že pedagog mateřské školy bez tohoto kurzu nesmí provádět individuální nácvik výslovnosti, může se však věnovat obecnému rozvoji komunikačních dovedností a všem výše uvedeným preventivním aktivitám.

Spolupráce s rodiči a dalšími odborníky

Kvalitní logopedická prevence se neobejde bez úzké spolupráce mezi mateřskou školou, rodiči a odborníky z oblasti speciální pedagogiky a logopedie. Zvláště v případech, kdy pedagog zaznamená známky opožděného nebo narušeného vývoje řeči, je velmi důležité, aby informace byla rodičům podána citlivě, srozumitelně a s konkrétním doporučením na další kroky.

Pedagog by měl:

  • sdílet pozorování o řečovém vývoji dítěte, včetně jeho silných stránek a oblastí, kde se obtíže objevují (např. výslovnost, tvorba vět, slovní zásoba, porozumění pokynům),
  • vysvětlit význam včasného řešení řečových obtíží, a to především z hlediska školní zralosti a pozdějších čtenářských a písařských dovedností,
  • nabídnout možnosti dalšího postupu, např. kontaktování klinického logopeda, případně zapojení do logopedické prevence v rámci mateřské školy.

Důležitým partnerem mateřské školy v oblasti logopedické prevence a podpory je také speciálně pedagogické centrum pro vady řeči (SPC), které poskytuje odborné poradenství, diagnostiku a metodickou pomoc zejména pro děti s podezřením na narušenou komunikační schopnost.

Depistáž ve školkách – včasné zachycení potíží

Jedním z nástrojů, který speciálně pedagogické centrum ve spolupráci s mateřskými školami často využívá, je tzv. depistáž, tedy cílené vyhledávání dětí, u nichž se mohou vyskytovat odchylky v řečovém vývoji. Depistáž má preventivní charakter a může významně přispět k tomu, aby dítěti byla zajištěna podpora co nejdříve – v ideálním případě ještě před nástupem do prvního ročníku.

Jak depistáž probíhá?

  • Mateřská škola kontaktuje speciálně pedagogické centrum s prosbou o depistáž.
  • Rodiče jsou předem informováni a dávají písemný souhlas s vyšetřením.
  • Speciální pedagog z SPC pro vady řeči dítěti nenásilnou a hravou formou zhodnotí řeč, výslovnost, slovní zásobu, jazykový cit, schopnost porozumění i případné známky narušené komunikační schopnosti.
  • Výstupem je záznam s doporučením – např. sledování dítěte v mateřské škole, doporučení k vyšetření u klinického logopeda nebo zahájení poradenské péče ve speciálně pedagogickém centrum pro vady řeči.

Depistáž je tedy velmi cenným nástrojem, díky němuž lze odhalit i méně nápadné řečové potíže, které by jinak mohly zůstat přehlédnuty až do nástupu dítěte do školy. V mnoha případech přispívá ke včasnému zahájení odborné péče a tím i ke zlepšení prognózy dalšího vývoje. S ohledem na vytíženost speciálně pedagogických center je možné, že ochota ke spolupráci bude na nízké úrovni, nenechte se však odradit. Výsledek stojí za úsilí věnované vyjednávání. Pravidelné depistáže mohou taktéž přispět k prestiži dané mateřské školy.

Logopedická prevence v mateřské škole je dnes nezbytnou součástí výchovně-vzdělávací práce. Pokud je vedena kvalifikovaně, systematicky a hravou formou, může sehrát klíčovou roli v tom, aby dítě vstoupilo do školního života s dostatečně rozvinutou řečí a jistotou v komunikaci. Vzhledem k rostoucímu počtu dětí s narušenou komunikační schopností je potřeba podporovat vzdělávání pedagogů a vytvářet prostor pro preventivní logopedické aktivity přímo ve školkách.

Mgr. et Bc. Alena Fenclová

Zdroje:

KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Praha: Portál, 1996. ISBN 978-80-7367-056-6.

PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-666-3.

Vlastní zkušenosti autorky článku


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 140 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Mgr. et Bc. Alena Fenclová
Alena Fenclová působí na pozici školního speciálního pedagoga na základní škole. Ve školství pracuje od roku 2018. Sbírala zkušenosti na různých pozicích, od asistentky pedagoga, vychovatelky školní družiny přes vedoucí kroužků a vyučující. Od roku 2023 má svou poradenskou praxi v Berouně, kde pomáhá svým dětským klientům stimulačními programy (Maxík, Příprava na čtení dle Elkonina, Neuro-vývojová stimulace).
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *