Relaxační pětiminutovky do třídy

Vzdělávání je nejen procesem osvojování poznatků, ale i řízením pozornosti, motivace a vnitřní pohody žáků. Výzkumy z oblasti neurověd a psychologie učení opakovaně potvrzují, že lidský mozek funguje optimálně pouze po určitou dobu – a že pravidelné aktivizační přestávky zvyšují efektivitu učení.

Podle studie německého psychologa Hermanna Ebbinghause, který koncem 19. století formuloval tzv. křivku zapomínání (Forgetting Curve), dochází k prudkému poklesu zapamatovaných informací již krátce po jejich osvojení. Do 20 minut může být zapomenuto až 40 % naučeného obsahu – a pokud nedojde k opakování nebo k nové stimulaci pozornosti, mozek jednoduše vypíná.

Moderní pedagogika proto klade důraz nejen na strukturu výuky, ale také na vědomé plánování krátkých přestávek, které podporují regeneraci mozkové činnosti. Podle odborníků (např. John Hattie, Eric Jensen) má významnou roli v procesu učení i tzv. kognitivní obnova – tedy schopnost vrátit se k učení po krátké fázi uvolnění. K tomu slouží právě relaxační pětiminutovky, které přinášejí jak tělesnou, tak mentální úlevu, čímž dochází k posílení pracovní paměti a zlepšení schopnosti soustředit se.

Také výzkumy v oblasti dětské neuropsychologie ukazují, že dětský mozek je extrémně citlivý na monotónní zátěž a že střídaní aktivity a odpočinku je pro zdravý vývoj kognitivních funkcí klíčové. Právě proto je vhodné zařazovat během vyučovací hodiny pravidelné a krátké pauzy, které ale nejsou prostým „nicneděláním“, nýbrž vědomě vedenými činnostmi s relaxačním a aktivačním efektem.

Kolísání paměti a Ebbinghausova křivka zapomínání

Paměť je dynamická schopnost – mění se v čase, závisí na únavě, motivaci i smysluplnosti učiva. Ebbinghausova křivka ukazuje, že bez opakování a aktivní práce s informací dochází k dramatickému úbytku zapamatovaného obsahu během několika desítek minut. Pokud se například ve třídě probírá nové učivo v bloku 45 minut bez přestávky a bez zapojení jiných forem aktivity, většina dětí si na konci hodiny bude pamatovat jen zlomek obsahu.

Tento poznatek není nový – avšak teprve v posledních letech se více prosazuje v běžné praxi díky poznatkům z neurodidaktiky. Vhodné je střídat výklad, aktivní práci a právě mikropřestávky, které slouží jako „mentální reset“.

Aktivizační pauzy také pomáhají regulovat emocionální nastavení žáků. Pokud jsou děti ve stresu, unavené nebo zahlcené, jejich mozek přechází do tzv. „obranného režimu“, kdy se blokuje přenos informací do dlouhodobé paměti. Krátké relaxační aktivity snižují hladinu kortizolu (stresového hormonu) a přispívají ke zdravějšímu učebnímu klimatu ve třídě.

Tipy na relaxační pětiminutovky do třídy

Pět minut může někdy znamenat ztrátu, jindy obrovský zisk. Zde je výběr osvědčených aktivit, které podpoří výkonnost mozku a uvolní napětí:

Dechové cvičení

Vědomé dýchání aktivuje parasympatický nervový systém, který navozuje klid a rovnováhu. V klidném rytmu dýchejte s dětmi „na čtyři“ – nádech na čtyři doby, výdech na čtyři. Můžete přidat vizualizaci (např. při nádechu si představujeme světlo, při výdechu pouštíme ven napětí).

Mozkový jogging

Krátké kognitivní výzvy rozproudí mozek: například zopakování číselné řady pozpátku, jazykolamy, rytmické tleskání nebo hledání slov začínajících na dané písmeno. Aktivuje pracovní paměť a posiluje obě mozkové hemisféry.

Mikropohybová aktivita

Stačí minuta: kroužení hlavou, rameny, protažení paží nad hlavu, lehké poskoky nebo přenášení váhy z jedné nohy na druhou. Pomáhá při únavě, zlepšuje prokrvení a podporuje bdělost.

Zvuková chvilka

Zavřené oči, tichý poslech zvuků přírody nebo relaxační hudby. Pomáhá dětem zklidnit myšlenky a na chvíli se odpoutat od učební zátěže. Skvělá aktivita při přechodu mezi předměty nebo po náročném úkolu.

Koordinační výzvy

Např. „cross crawl“ (pravá ruka ke koleni levé nohy a naopak), kreslení osmiček ve vzduchu oběma rukama, nebo tleskání do rytmu. Tyto aktivity propojují obě mozkové hemisféry a zvyšují rychlost reakce.

Obličejová rozcvička

Stáhněte obličej jako „rozinky“, nafoukněte tváře, vyplázněte jazyk jako lev nebo dělejte směšné grimasy. Děti se uvolní, smějí se – a tím se tělo zbaví napětí.

Tichá pastelka

Rozdejte pastelky a nechte děti kreslit, co právě cítí. Bez zadání. Tato výtvarná expresivní technika napomáhá sebepoznání a emocionálnímu uvolnění.

Masáž zad přes oblečení

Ve dvojicích si děti mohou navzájem udělat jemnou masáž ramen (např. v sedě). Stačí pár pohybů, které děti znají – „deštík“, „hraní na klavír“, „housenka“. Aktivita podporuje pocit bezpečí a sounáležitosti.

Relaxační pětiminutovky nejsou „ztraceným časem“, ale důležitou součástí výukové hodiny. Vede-li učitel výuku promyšleně, s ohledem na neuropsychologické poznatky a potřeby dětí, může dosáhnout nejen lepších učebních výsledků, ale i zdravější atmosféry ve třídě. Pravidelné a vědomě vedené relaxační pauzy:

  • podporují pracovní paměť a soustředění,
  • snižují stres a psychickou zátěž,
  • zlepšují emoční klima ve třídě,
  • přispívají ke zdravému rozvoji dětí.

Krátká pauza může změnit průběh celé hodiny. A někdy i celý den.

Z pohledu speciální pedagogiky jsou tyto aktivity mimořádně přínosné pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – například s poruchou pozornosti s hyperaktivitou, poruchami autistického spektra nebo specifickými poruchami učení.

Tyto děti mají často obtíže s regulací pozornosti, impulzivitou, přetížením smyslových podnětů nebo potřebují častější změnu aktivity, aby mohly zůstat v kognitivně přijatelném nastavení. Právě krátké, předvídatelné a nenáročné aktivity mohou fungovat jako prevence frustrace, podpora autoregulace a prostředek k návratu k úkolu.

Například dítě s ADHD dokáže mnohem lépe zvládnout strukturovaný pracovní blok, pokud má možnost se po 20 (někdy i dříve) minutách krátce protáhnout, zhluboka nadechnout nebo se na chvíli ztišit. U dětí s PAS pak relaxační aktivity jako tichý poslech hudby nebo kreslení bez zadání přinášejí bezpečné prostředí a snižují riziko smyslového přetížení.

Zavedení pravidelných pětiminutovek tak není jen nástrojem moderní didaktiky, ale také účinnou podpůrnou strategií v rámci inkluzivního vzdělávání. Pomáhá vytvořit prostředí, kde se každý žák může rozvíjet podle svých možností – a kde je respektována různorodost způsobů, jakými se děti učí.

Tipy pro realizaci relaxačních pětiminutovek pro učitele

  • Začněte postupně: Zavádějte krátké relaxace postupně a vysvětlete dětem jejich smysl. Zkuste jednu aktivitu týdně a sledujte reakce žáků.
  • Vytvořte pravidlo a rytmus: Pokud je relaxace součástí pevné struktury hodiny, děti ji vnímají jako bezpečný rámec. Např. po 20 minutách výkladu následuje krátká „mozkopauza“.
  • Zohledněte potřeby třídy: Některé třídy preferují pohyb, jiné klid. Pozorujte, co funguje právě u vašich žáků – a nebojte se zeptat.
  • Zapojte školního speciálního pedagoga či školního psychologa: Konzultujte, jaké aktivity jsou vhodné pro konkrétní žáky se SVP. Spolupráce s odborníky pomůže předejít nepochopení nebo zbytečnému přetížení některých dětí.
  • Respektujte možnosti jednotlivců: Umožněte dětem, které nemohou nebo nechtějí danou aktivitu vykonávat (např. kvůli úzkosti, hypersenzitivitě, jinému postižení), aby ji nahradily vlastní formou zklidnění (např. tichá činnost na lavici, kresba, manipulace s relaxační pomůckou).
  • Zkuste aktivity zpětně reflektovat: Krátká věta na závěr typu „co mi to dalo“, „jak mi to pomohlo“ pomáhá dětem vnímat smysl pětiminutovek a zvyšuje jejich vnitřní motivaci k účasti.
  • Buďte trpěliví: Děti je třeba nejprve naučit, že i aktivní relaxace patří k dovednosti umět si odpočinout.

Mgr. et Bc. Alena Fenclová

Zdroje:

Vlastní zkušenosti autorky

záznam webináře Eduall První kroky asistenta pedagoga: jak uspět ve třídě. Lektoruje paní Alena Fenclová

Mohl by Vás zajímat webinář Eduall o AP od autorky článku, máte možnost zakoupit záznam webináře zde:

První kroky asistenta pedagoga: Jak uspět ve třídě | Záznam webinář Eduall


Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Mgr. et Bc. Alena Fenclová
Alena Fenclová působí na pozici školního speciálního pedagoga na základní škole. Ve školství pracuje od roku 2018. Sbírala zkušenosti na různých pozicích, od asistentky pedagoga, vychovatelky školní družiny přes vedoucí kroužků a vyučující. Od roku 2023 má svou poradenskou praxi v Berouně, kde pomáhá svým dětským klientům stimulačními programy (Maxík, Příprava na čtení dle Elkonina, Neuro-vývojová stimulace).
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *