Hudba a rytmus jsou jedinečné terapeutické nástroje, které mají schopnost ovlivňovat lidský mozek, tělo i emoce. Díky svému komplexnímu vlivu na člověka se využívají v mnoha oblastech, od léčby neurologických poruch až po zvládání stresu. Terapeutické využití hudby a rytmu se zakládá na tom, že hudba působí na různé části mozku současně, což ji dělá mimořádně efektivní při zlepšování kognitivních, motorických i emočních funkcí....
Děti s ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) a ADD (porucha pozornosti bez hyperaktivity) se často potýkají s obtížemi při udržování pozornosti, což má negativní dopady na jejich úspěšnost ve vzdělávání i běžném životě. Tento článek nabízí praktické metody, jak těmto dětem pomoci zlepšit jejich schopnost soustředit se. Tyto metody mohou být využity jak ve školním prostředí, tak v domácím prostředí. 1. Strukturované...
Typologie učitelů nás může vést k zamyšlení, do které „sorty“ učitelů spadám nakonec já sám/a. Někdy sice přemýšlím, k čemu mi to jako je rozpoznat, co jsem vlastně zač, ale možná se to někdy i hodí. Patrně nejvíce známá je teorie německého pedagoga a psychologa Christiana Caselmanna, žijícího v letech 1889 až 1979, který rozdělil typy učitele do dvou základních typů vzhledem...
Terapeutické rodičovství vychází z teorie citové vazby a vývojového traumatu, které vzniká v dětství ztrátou primární pečující osoby. Je dobré vědět, že děti v náhradní rodinné péči mají v zásadě vždy poruchu citové vazby a trpí vývojovým traumatem. Tyto děti ztratily svou první vztahovou osobu – matku, která je minimálně několik měsíců nosila ve své děloze a se kterou byly spojeny jako...
Spolupráce asistenta pedagoga a třídního učitele (příklady praxe) „Nebudete dobrým učitelem, pokud se soustředíte pouze na to, co děláte a ne na to, kým jste.“ Rudolf Steiner Pro dítě je zásadní, mimo primární rodinné vztahy, také vztah a zkušenosti s učitelem a to zejména v prvních letech vzdělávání. Ve škole tráví děti mnoho času a získávají zde vzory chování. Troufám si tvrdit, že...
Specifické poruchy učení (SPU), jako jsou dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, představují pro děti výzvy, které vyžadují cílenou podporu. Speciální pomůcky a metody usnadňují výuku, posilují motivaci a sebedůvěru dítěte a pomáhají mu překonávat překážky při učení. Tento článek nabízí podrobný přehled pomůcek a tipů, jak je efektivně používat. 1. Pomůcky pro rozvoj čtenářských dovedností Dyslexie a obtíže s plynulým čtením či porozuměním textu...
Děti trpící ADHD se potýkají s různými překážkami, a to nejen ve školním prostředí, ale i při budování sociálních vztahů. Problémy se soustředěním, adekvátní reakcí a interpretací sociálních signálů mohou vést ke komunikačním obtížím a napětí ve vztazích. Proto je nezbytné, aby rodiče, pedagogové a specialisté měli hluboké porozumění vlivu ADHD na nervový systém.Porozumění nervovému systému dětí s ADHD/ADD je klíčové pro jejich efektivní...
Specifické poruchy učení (dále jen SPU) jsou skupinou neurovývojových obtíží, které ovlivňují schopnost dítěte osvojovat si základní školní dovednosti, jako je čtení, psaní nebo matematika. SPU nejsou způsobeny nízkou inteligencí, motivací ani nevhodným prostředím, ale pramení z jiného způsobu zpracování informací v mozku. Tato odlišnost je obvykle trvalá a vyžaduje specifické podpůrné přístupy k daným jedincům. Specifické poruchy učení...
Fakt nebo mýtus? (2. část) Mýty o ADHD přetrvávají stejně dlouho, jako je známé samotné onemocnění. Tyto nepravdy mají negativní a škodlivý dopad na psychiku lidí trpících ADHD. Vyzbrojme se fakty, abychom mohli vyvrátit další dezinformace. Toto pochopení je klíčové pro všechny, kteří přicházejí do styku s dětmi, ať už jde o rodiče, pěstouny nebo odborníky. #1 Mýtus: ADHD není skutečný zdravotní...
Na úvod považuji za zásadní přiblížit význam pojmů vizualizace a strukturalizace. Zkusím je však popsat způsobem, jak by je mohly vnímat děti s PAS. Vizualizace Když dětem s poruchou autistického spektra sdělíme nějakou informaci pouze ústně, vnímají ji jen sluchem a pochopení a zapamatování nemusí být dostatečné a může dojít častěji k neporozumění, je náročnější si vytvořit správnou představu. Jakmile však podpoříme...