EduallBlog – platforma pro podporu a vzdělávání pedagogů, asistentů pedagoga a rodičů, zaměřená na inkluzi a speciální potřeby dětí.

Připojte se k naší Facebookové skupině!
Máte otázky nebo chcete diskutovat o tématech z článků na Eduallblogu? Připojte se k naší skupině Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče na Facebooku, kde můžete klást otázky, sdílet zkušenosti a zapojit se do diskusí o tématech, které vás zajímají.

Těšíme se na vaše příspěvky!

Ilustrace znázorňující současné využití hudby v terapii, včetně hry na klavír, zpěvu a poslechu hudby v moderním terapeutickém prostředí.

Role hudby a rytmu v terapii dětí s ADHD a SPU

Hudba a rytmus jsou jedinečné terapeutické nástroje, které mají schopnost ovlivňovat lidský mozek, tělo i emoce. Díky svému komplexnímu vlivu na člověka se využívají v mnoha oblastech, od léčby neurologických poruch až po zvládání stresu. Terapeutické využití hudby a rytmu se zakládá na tom, že hudba působí na různé části mozku současně, což ji dělá mimořádně efektivní při zlepšování kognitivních, motorických i emočních funkcí....

Skupina dětí sedících na koberci ve školce, společně se věnují vzdělávacím aktivitám s podzimní tematikou.

Praktické metody na rozvoj pozornosti u dětí s ADHD a ADD

Děti s ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) a ADD (porucha pozornosti bez hyperaktivity) se často potýkají s obtížemi při udržování pozornosti, což má negativní dopady na jejich úspěšnost ve vzdělávání i běžném životě. Tento článek nabízí praktické metody, jak těmto dětem pomoci zlepšit jejich schopnost soustředit se. Tyto metody mohou být využity jak ve školním prostředí, tak v domácím prostředí. 1. Strukturované...

Symbolická ilustrace učitele jako sloupu na rozcestí, s dětmi kráčejícími po jedné z cest, znázorňující vedení a inspiraci učitele.

Jaký jsem teda učitel? Jsem sloup, stojící u cesty?

Typologie učitelů nás může vést k zamyšlení, do které „sorty“ učitelů spadám nakonec já sám/a. Někdy sice přemýšlím, k čemu mi to jako je rozpoznat, co jsem vlastně zač, ale možná se to někdy i hodí. Patrně nejvíce známá je teorie německého pedagoga a psychologa Christiana Caselmanna, žijícího v letech 1889 až 1979, který rozdělil typy učitele do dvou základních typů vzhledem...

Akvarel zobrazující siluetu těhotné ženy s dětským obrysem uvnitř břicha v jemných odstínech růžové, béžové a světle modré, symbolizující citové propojení.

TERAPEUTICKÉ RODIČOVSTVÍ

Terapeutické rodičovství vychází z teorie citové vazby a vývojového traumatu, které vzniká v dětství ztrátou primární pečující osoby. Je dobré vědět, že děti v náhradní rodinné péči mají v zásadě vždy poruchu citové vazby a trpí vývojovým traumatem. Tyto děti ztratily svou první vztahovou osobu – matku, která je minimálně několik měsíců nosila ve své děloze a se kterou byly spojeny jako...

Ilustrace v akvarelovém stylu zobrazující harmonický školní kolektiv; děti různých věkových kategorií spolupracují a hrají si ve třídě s příjemným prostředím.

Dítě s PAS v základní škole

Spolupráce asistenta pedagoga a třídního učitele (příklady praxe) „Nebudete dobrým učitelem, pokud se soustředíte pouze na to, co děláte a ne na to, kým jste.“ Rudolf Steiner       Pro dítě je zásadní, mimo primární rodinné vztahy, také vztah a zkušenosti s učitelem a to zejména v prvních letech vzdělávání. Ve škole tráví děti mnoho času a získávají zde vzory chování. Troufám si tvrdit, že...

Akvarelová ilustrace inkluzivní třídy z článku Eduall na Eduall blogu. Obrázek zobrazuje učitele a žáky pracující s pomůckami pro děti se specifickými poruchami učení v přátelské atmosféře.

Přehled speciálních pomůcek pro děti se specifickými poruchami učení

Specifické poruchy učení (SPU), jako jsou dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, představují pro děti výzvy, které vyžadují cílenou podporu. Speciální pomůcky a metody usnadňují výuku, posilují motivaci a sebedůvěru dítěte a pomáhají mu překonávat překážky při učení. Tento článek nabízí podrobný přehled pomůcek a tipů, jak je efektivně používat. 1. Pomůcky pro rozvoj čtenářských dovedností Dyslexie a obtíže s plynulým čtením či porozuměním textu...

Akvarelový obrázek lidského mozku rozděleného na dvě hemisféry, s vizuálním zobrazením analytických a kreativních funkcí.

Mozková dominance u dětí s ADHD

Děti trpící ADHD se potýkají s různými překážkami, a to nejen ve školním prostředí, ale i při budování sociálních vztahů. Problémy se soustředěním, adekvátní reakcí a interpretací sociálních signálů mohou vést ke komunikačním obtížím a napětí ve vztazích. Proto je nezbytné, aby rodiče, pedagogové a specialisté měli hluboké porozumění vlivu ADHD na nervový systém.Porozumění nervovému systému dětí s ADHD/ADD je klíčové pro jejich efektivní...

Ilustrace zobrazující učitelku ve třídě s různorodou skupinou dětí, které reprezentují specifické poruchy učení. Děti jsou aktivní, zapojené do různých aktivit s individuálním přístupem.

Co jsou specifické poruchy učení a jak se projevují

Specifické poruchy učení (dále jen SPU) jsou skupinou neurovývojových obtíží, které ovlivňují schopnost dítěte osvojovat si základní školní dovednosti, jako je čtení, psaní nebo matematika. SPU nejsou způsobeny nízkou inteligencí, motivací ani nevhodným prostředím, ale pramení z jiného způsobu zpracování informací v mozku. Tato odlišnost je obvykle trvalá a vyžaduje specifické podpůrné přístupy k daným jedincům. Specifické poruchy učení...

Učitel hovoří s dítětem s ADHD, symbolizující podporu a porozumění při práci s dětmi s ADHD.

Dobré vědět – diagnóza ADHD

Fakt nebo mýtus? (2. část) Mýty o ADHD přetrvávají stejně dlouho, jako je známé samotné onemocnění. Tyto nepravdy mají negativní a škodlivý dopad na psychiku lidí trpících ADHD. Vyzbrojme se fakty, abychom mohli vyvrátit další dezinformace. Toto pochopení je klíčové pro všechny, kteří přicházejí do styku s dětmi, ať už jde o rodiče, pěstouny nebo odborníky. #1 Mýtus: ADHD není skutečný zdravotní...

Učitelka pracuje s dítětem v příjemně upravené třídě s jasně definovanými pracovními a odpočinkovými zónami

Dítě s PAS v základní škole – příprava prostředí

Na úvod považuji za zásadní přiblížit význam pojmů vizualizace a strukturalizace. Zkusím je však popsat způsobem, jak by je mohly vnímat děti s PAS. Vizualizace       Když dětem s poruchou autistického spektra sdělíme nějakou informaci pouze ústně, vnímají ji jen sluchem a pochopení a zapamatování nemusí být dostatečné a může dojít častěji k neporozumění, je náročnější si vytvořit správnou představu. Jakmile však podpoříme...