Na nástup dítěte s PAS (s poruchou autistického spektra) do běžné základní školy je potřeba se dostatečně připravit v mnoha oblastech. Je důležité, aby vzájemně spolupracovali rodiče a škola a v rámci školy všichni zaměstnanci, kteří se budou s dítětem s PAS dostávat do kontaktu. Vždy je nutné prvotní sladění požadavků a představ rodičů a možností školy. Významnou roli sehrává i složení třídy, případně počet dětí s podpůrnými opatřeními v dané třídě. Dítě s PAS má svá určitá specifika v chování i ve svých potřebách, proto znalosti třídního učitele a asistenta pedagoga a ochota dál se vzdělávat v této oblasti je rozhodující. Děti s PAS často trpí smyslovým přetížením, což ovlivňuje mnoho faktorů. Jedním z nich je prostor, ve kterém se dítě bude po dobu pobytu ve škole pohybovat. Velikost a vhodné uspořádání prostoru – přehlednost, dostatek prostoru, světla, místo pro odpočinek, klidné místo na samostatnou práci, případně na učení s asistentem apod. může aktuální rozpoložení dítěte s PAS posilovat pozitivně i negativně.
Na první schůzce rodičů, třídního učitele a případně asistenta pedagoga je vhodné základní seznámení s představami rodičů a možnostmi konkrétní školy. Je potřeba zvažovat podmínky a možnosti školy co nejreálněji. Pokud dojde k vzájemné shodě, může následovat další schůzka i s dítětem. Aby dítě s PAS mohlo učitele nebo asistenta dostatečně vnímat a nebylo mnoho vyrušováno jinými vjemy, plánuje se schůzka tak, aby byl prostor školy co nejklidnější. Přihlíží se však také k potřebám rodiny s dítětem s PAS, kdy bývá dítě nejvíce soustředěné a v co největší psychické pohodě. I přesto, že mají děti s PAS určité společné rysy (potřeba rituálů, těžší přijímání změn a nového, zvýšená smyslová vnímavost, netradiční zájmy, obtíže v sociální komunikaci…), každý má i své další osobité rysy. Je možné si nachystat několik úkolů s využitím prvků strukturalizace a vizualizace a po určitém čase zkoušet navazovat kontakt a navést dítě k plnění úkolů. Volíme jednoduché aktivity, ve kterých může dítě uspět a máme možnost pozorovat navazování a udržení kontaktu, zájmy dítěte, úroveň a způsob komunikace, samostatnost v určitých úkonech i např. jak je dítě vyzrálé k odpoutání se od rodičů. I na základě této schůzky můžeme začít připravovat vhodné prostředí třídy i školy pro dané dítě s PAS.
Při přípravě prostředí pro příchod dítěte s PAS využíváme veškeré dostupné informace, které nám byly rodiči poskytnuty (zprávy od odborníků, doporučení pro školu z SPC-speciálně pedagogického centra, předešlé vzdělávání…) i poznatky z vlastního pozorování z první schůzky. Je možné se obrátit s dotazy např. na NAUTIS v Praze (Národní ústav pro autismus, z. ú.) nebo také např. na JAN v Olomouci (Jdeme Autistům Naproti z. s.). Všímáme si zájmů dítěte, reakcí, orientace v prostoru, schopnosti sebeobsluhy, případných rozrušujících faktorů, zvýšené citlivosti i uklidňujících faktorů. Na základě toho, jak je dítě schopno komunikovat (verbálně, prostřednictvím AAK – piktogramy…) upravujeme dle individuálních potřeb prostředí, pomůcky a jednotlivé materiály pro výuku. Úprava prostředí pro dítě s PAS se v běžné základní škole týká všech prostorů, kde se dítě bude pohybovat (šatna, třída, jednotlivé učebny-pokud je bude střídat, tělocvična, jídelna, WC…). V situaci, kdy dítě přichází z mateřské školy, kde se již pohybovalo ve speciálně upraveném prostředí a vyhovoval mu takový systém, je vhodné usnadnit mu vstup do základní školy stejně zpracovaným systémem strukturalizace a vizualizace prostředí i formou komunikace. Je velmi přínosné, když se podaří alespoň dočasná spolupráce mezi původní MŠ (případně jiným zařízením) a současnou základní školou. Má-li škola k dispozici speciálního pedagoga, jeho využití v tomto případě může být výrazně podporující. Aktivní účast rodičů v této fázi příprav, kteří mají již zavedený osvědčený způsob a systém fungování s dítětem např. prostřednictvím strukturovaného denního režimu, je velkým bonusem pro dítě i pro pedagogy. Zde je nutné si uvědomit, že jsme „na jedné lodi“ a vše děláme pro co největší psychickou i fyzickou pohodu dítěte s PAS. Tím vším zároveň zásadně ovlivňujeme i fungování celého kolektivu třídy a usnadňujeme začlenění dítěte s PAS.
Před samotným počátkem školního roku předchází určité nejistotě a nepříjemným reakcím rodičů budoucích spolužáků úvodní schůzka všech rodičů se základním obeznámením s problematikou poruch autistického spektra. V tomto mohou být nápomocny různé osvětové programy, projekty a aktivity v rámci primární prevence šikany např. program Fair play třída nabízený JAN Jdeme Autistům Naproti z. s. Lze také oslovit zkušené odborníky z blízkého okolí, kteří s dětmi i s dospělými s PAS pravidelně pracují.
U mnoha dětí s PAS má pozitivní přínos seznámení s nově upraveným prostředím školy a konkrétní třídy ještě před prvním dnem školy. Děti si prostředí tzv. „načtou“ a stane se pro ně známější a tím i bezpečnější. Lze tak i částečně předcházet tzv. Meltdownu-smyslovému přetížení, se kterým se u dětí i dospělých s PAS můžeme často setkat. Ten se projevuje záchvatem výrazných emocí (křik, pláč…), jde o určitou ztrátu kontroly nad svým chováním. Je vyčerpávající pro člověka s PAS i pro jeho okolí.
Většina škol zahajuje školní rok 1. září společným slavnostním setkáním před školou, kde jsou přivítáni žáci prvních tříd. Pro dítě s PAS může být z mnoha důvodů taková událost náročná a přetěžující (hluk, množství lidí, dlouhé čekání, velký prostor…). Proto je důležité ve spolupráci s rodiči zvážit, zda dítě nenastoupí do školy až následující den. Popřípadě může být jeho přítomnost určitým způsobem časově nebo prostorově omezena tak, aby byl začátek pro všechny co nejvíce příjemný.
Minimálně v prvních týdnech je podstatné pro dítě s PAS i pro všechny v jeho blízkém okolí každodenní krátké sdílení mezi rodiči a školou. Nejen pro dítě má velký motivační význam, ale i pro všechny zúčastněné je podporou a povzbuzením vyhodnocování krátkodobých cílů a oceňování i drobných pokroků a úspěchů. V praxi se také osvědčují pravidelné návštěvy (cca 1x za 3 týdny) terapeutů, kteří se specializují na terapeutické přístupy u dětí s poruchou autistického spektra a mohou tak pozitivně ovlivňovat průběh vzdělávacího procesu. Napomáhají s nácviky sociálních dovedností, doporučují relaxační pomůcky, pracují individuálně s dítětem s PAS i s kolektivem třídy, kam dítě dochází.
Jak se dítěti podaří adaptovat na školní prostředí ovlivňuje mnoho faktorů a zejména samotná diagnóza PAS spolu nese řadu specifik i nečekaných vývojových změn v čase, díky kterým je vždy velmi náročné určit konkrétní prognózu vývoje. Avšak jakémukoliv dítěti se věnujeme, zachování respektu k individualitě a hluboká schopnost empatie by, pro člověka věnujícího se dětem, měly být nejzásadnějšími ctnostmi.
Mgr. Iveta Dubová
(učitelka 1. stupně, speciální pedagog)
Sdílet na FB
📚 Sledujte Eduall.cz a Eduall Blog!
Na Eduall blogu přibývají pravidelně nové články od odborníků z praxe, zaměřené na vzdělávání, speciální pedagogiku, a podporu dětí s různými potřebami. 🤗 Zůstaňte s námi a nechte se inspirovat!
🔗 Více užitečných materiálů a přístup k dalším webinářům najdete na Eduall.cz a v našem členském Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.